PLAN ZAJĘĆ GRUDZIEŃ 2022 GRUPA RADOSNE MALUCHY

Archiwum planów zajęć » Archiwum 2022 / 2023 » PLAN ZAJĘĆ GRUDZIEŃ 2022 GRUPA RADOSNE MALUCHY

Plan zajęć – grudzień 2022


Grupa RADOSNE MALUCHY



Tydzień 01.12- 09.12.2022


Temat tygodnia: Czekamy na świętego Mikołaja.


  • „Mikołaj – kto to taki ?”- próby wypowiedzi dzieci na podstawie własnych przeżyć. Wypowiedzi dzieci na temat marzeń dotyczących prezentów od Mikołaja.

  • Słuchanie piosenki „To Mikołaj”.


Kto zagląda w okno? Kto latarką świeci?

Kto patrzy przez szybkę? Szuka grzecznych dzieci.


Ref. To Mikołaj, to Mikołaj, to Mikołaj Święty

To Mikołaj, to Mikołaj niesie nam prezenty.


Ktoś swymi saniami aż z bieguna leci? Kto puka do domu?

Szuka grzecznych dzieci.


Ref. To Mikołaj….


Kto tu do nas jedzie w zimowej zamieci?

Rozgląda się wokoło szuka grzecznych dzieci.


Ref. To Mikołaj….


Kto wyciąga prezent? Pierwszy, drugi, trzeci.

Kładzie pod choinką tam, gdzie grzeczne dzieci.


Ref. To Mikołaj….

  • „List do Mikołaja” -wykonanie obrazkowego listu do Mikołaja.

  • „Pociąg z prezentami”- zabawa naśladowcza.

  • „Zwierzątka czekają na Mikołaja”- zabawa z elementami czworakowania.

  • Rozpoznawanie i utrwalanie koloru: czerwonego, białego i czarnego.

  • „Jak się czujesz?”- określanie swojego nastroju gestami, mimiką twarzy lub werbalnie.

  • „Renifery”- zabawa ruchowa z elementami biegu.

  • „Święty Mikołaj”- słuchanie bajki.

  • „Jak się śmieje Mikołaj?”- ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach „ho”, „he”, „chi”, „cha”.

  • „Mikołaj na drabinie” – zabawa z elementami równowagi.

  • „Sanie Mikołaja” – budowanie z klocków sani świętego Mikołaja.

  • „Dwie kuleczki”- zabawa dydaktyczna. Liczenie w zakresie do dwóch. Utrwalenie figury geometrycznej koła.

  • „Turlaj kulkę”- turlanie kulek z gazet.

  • „Worek z listami”- zabawa dydaktyczna. Podawanie nazw przedmiotów przedstawionych na obrazkach.

  • Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie papierowych płatków śniegu.

  • Praca plastyczno-techniczna „Broda Mikołaja”.

  • Układanie prostych puzzli i układanek, dopasowywanie do kształtu- stymulowanie procesu spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań- konstrukcyjne, plastyczne, tematyczne według pomysłów dzieci pod nadzorem nauczyciela.




Tydzień 12.12- 16.12.2022


Temat tygodnia: Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł.


  • Zapoznanie z „wyglądem” zimy na podstawie wiersza M. Konopnickiej „Zła zima”.


Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!

Szczypie w nosy, szczypie w uszy

Mroźnym śniegiem w oczy prószy,

Wichrem w polu gna!

Nasza zima zła!



Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!

Płachta na niej długa, biała,

W ręku gałąź oszroniała,

A na plecach drwa...

Nasza zima zła!



Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!

A my jej się nie boimy,

Dalej śnieżkiem w plecy zimy,

Niech pamiątkę ma!

Nasza zima zła!

  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania zjawisk przyrodniczych towarzyszących zimowej porze roku: mróz, szron, opad śniegu, zamieć, zawieja i burza śnieżna.

  • „Zimowe obrazy”- oglądanie obrazków przedstawiających zaśnieżony krajobraz.

  • Nauka piosenki „Tupu, tup, po śniegu” z elementami pokazywania.

Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
Zamroziła wodę,
staw pokryła lodem.

Ref. Tupu, tup po śniegu
Dzeń, dzeń, dzeń na sankach
skrzypu, skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka. /2x

Kraczą głośno wrony
marzną nam ogony
mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.

Ref. Tupu, tup…

Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik,
białej, mroźnej zimy,
nie boję się wcale.

Ref. Tupu, tup…



  • „Zimne rączki”- zabawa oddechowa, naśladowcza, dmuchanie na dłonie.

  • „Śnieżynki”- zabawa ruchowa.

  • „Zimowa postać”- układanka obrazkowa.

  • „Mały bałwanek”- kolorowanie rysunku bałwanka, zwrócenie uwagi na kształt kul śniegowych.

  • „Bałwankowa rodzina”- zabawa muzyczno-ruchowa.

  • „Kto odwiedził bałwanka?”- rozpoznawanie śladów pozostawionych przez różne zwierzęta i ludzi.

  • „Moje ślady”- odbijanie własnych śladów dłoni i obuwia.

  • „Taniec śnieżynek”- zabawa taneczno- ruchowa.

  • „Tak- nie”- zabawa słowna.

  • „Biegały ptaszki”- słuchanie wiersza i rozmowa kierowana na jego temat jako wstęp do rozmowy o potrzebach ptaków zimą.

  • „Ptaszki”- zabawa ruchowo- naśladowcza.

  • „Ptasia stołówka”- ustalanie listy produktów, którymi można karmić ptaki.

  • „Spacer po głębokim śniegu”- zabawa ruchowo- naśladowcza.

  • „Śnieg i dzieci”- zabawa z chustą animacyjną i konfetti z białego papieru.

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań- konstrukcyjne, plastyczne, tematyczne według pomysłów dzieci pod nadzorem nauczyciela.

  • Praca plastyczno-techniczna „Bałwanek” -wdrażanie do estetycznego wykonywania prac.











Tydzień 19.12- 23.12.2022


Temat tygodnia: W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem.


  • „Skąd się biorą choinki?”- burza mózgów jak wyglądają i gdzie rosną.

  • „Wkoło choinki”- prezentacja piosenki.

  • „Łańcuch na choinkę”- zabawa ruchowa przy choince.

  • „Szukamy świątecznego nastroju”- spacer po najbliższym otoczeniu przedszkola w poszukiwaniu świątecznych dekoracji.

  • „Gałązka i ozdoba choinkowa”- zabawa dydaktyczna, badanie dotykiem.

  • „Świąteczne życzenia”- oglądanie zebranych kartek świątecznych, rozmowa na temat ich wyglądu.

  • „Życzę Ci ...”- ćwiczenia językowe.

  • „Święta w domu”- omówienie ilustracji i wyodrębnienie świątecznych elementów i akcentów: choinka, ozdoby choinkowe, prezenty.

  • „Bożonarodzeniowy łańcuch”- praca w grupie.

  • „Wokoło choinki”- zabawa taneczna przy muzyce.

  • „Anielskie minki”- zabawa z lusterkiem, oglądanie różnych min w lustrze.

  • „Nasza choineczka”- wspólne ubieranie choinki, zawieszanie ozdób.

  • „Nie tylko choinka zielona”- ćwiczenie spostrzegawczości, wyodrębnianie z otoczenia przedmiotów i rzeczy w kolorze zielonym.

  • „Moja własna choineczka”- ozdabianie obrazka z choinką.

  • „Co zniknęło?”- ćwiczenie koncentracji i pamięci wzrokowej.

  • „Kolędujemy”- słuchanie i śpiewanie znanych kolęd.

  • „Wigilijny czas”- utrwalenie zwyczajów wigilijnych.

  • „Tupu tup po śniegu”- czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań- konstrukcyjne, plastyczne, tematyczne według pomysłów dzieci pod nadzorem nauczyciela.



Tydzień 27.12- 30.12.2022


Temat tygodnia: Krok w Nowy Rok.


  • „Jak minęła nam przerwa świąteczna?”- rozmowa na temat spędzenia czasu wolnego.

  • Poznanie tradycji związanych z nadejściem Nowego Roku na podstawie przedstawionych ilustracji.

  • Wysłuchanie opowieści „Nowy Rok”.

  • Oglądanie wraz z dziećmi kalendarzy różnego typu.

  • „Magiczny balonik”- zabawa ruchowa.

  • Zabawy taneczne z balonem do ulubionych piosenek.

  • „Układamy po dwa...”- zabawa dydaktyczna.

  • „Podskocz, tupnij, klaśnij”- zabawa słuchowo-ruchowa.

  • Ćwiczenia logopedyczne – naśladowanie głosu małego dziecka.

  • Wyszukiwanie obrazków w książkach (obrazki małych dzieci- niemowląt, przedszkolaków,dorosłych).

  • Osłuchanie się z tekstem i melodią piosenki „Smutny czy wesoły?”.


Kiedy słoneczko na niebie świeci,

Wtedy wesołe są wszystkie dzieci.

Kiedy deszcz pada i jest ponuro,

Każdy jest smutny i ma zły humor.

Ref. Raz i dwa, raz i dwa, raz i dwa, la, la, la, la, la, la, la, la.


Kiedy się złoszczę na mego brata,

To wtedy smutną minę ma tata.

Kiedy się boję, drżą mi kolana,

Wiem, że pomoże mi wtedy mama.

Ref. Raz i dwa...


Mogę być smutny albo wesoły,

a czasem złościć się też potrafię.

Biegnę do taty, kiedy się boję,

Cieszę się bardzo, gdy on jest ze mną.

Ref. Raz i dwa...


  • Swobodna improwizacja ruchowa do piosenki „Smutny czy wesoły?”.

  • Zabawa plastyczna „Balonowe ludziki”.

  • Zabawa słownikowa „ Jakie przedmioty odmierzają czas?”- na podstawie pokazywanych obrazków.

  • Ćwiczenia oddechowe „Fajerwerki z konfetti”.

  • Wysłuchanie wiersza M.Lewickiej „Sylwester”.

  • Wyjaśnienie nowych słów: sylwester, bal sylwestrowy, karnawał, suknie, garnitury za pomocą ilustracji.

  • Zabawa ruchowa „Fajerwerki”.

  • Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie.

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań- konstrukcyjne, plastyczne, tematyczne według pomysłów dzieci pod nadzorem nauczyciela.

  • Praca plastyczna „Fajerwerki”.