PLAN ZAJĘĆ GRUDZIEŃ 2022 GRUPA RADOSNE MALUCHY
Aktualności » PLAN ZAJĘĆ GRUDZIEŃ 2022 GRUPA RADOSNE MALUCHY
Plan zajęć – grudzień 2022
Grupa RADOSNE MALUCHY
Tydzień 01.12- 09.12.2022
Temat tygodnia: Czekamy na świętego Mikołaja.
„Mikołaj – kto to taki ?”- próby wypowiedzi dzieci na podstawie własnych przeżyć. Wypowiedzi dzieci na temat marzeń dotyczących prezentów od Mikołaja.
Słuchanie piosenki „To Mikołaj”.
Kto zagląda w okno? Kto latarką świeci?
Kto patrzy przez szybkę? Szuka grzecznych dzieci.
Ref. To Mikołaj, to Mikołaj, to Mikołaj Święty
To Mikołaj, to Mikołaj niesie nam prezenty.
Ktoś swymi saniami aż z bieguna leci? Kto puka do domu?
Szuka grzecznych dzieci.
Ref. To Mikołaj….
Kto tu do nas jedzie w zimowej zamieci?
Rozgląda się wokoło szuka grzecznych dzieci.
Ref. To Mikołaj….
Kto wyciąga prezent? Pierwszy, drugi, trzeci.
Kładzie pod choinką tam, gdzie grzeczne dzieci.
Ref. To Mikołaj….
„List do Mikołaja” -wykonanie obrazkowego listu do Mikołaja.
„Pociąg z prezentami”- zabawa naśladowcza.
„Zwierzątka czekają na Mikołaja”- zabawa z elementami czworakowania.
Rozpoznawanie i utrwalanie koloru: czerwonego, białego i czarnego.
„Jak się czujesz?”- określanie swojego nastroju gestami, mimiką twarzy lub werbalnie.
„Renifery”- zabawa ruchowa z elementami biegu.
„Święty Mikołaj”- słuchanie bajki.
„Jak się śmieje Mikołaj?”- ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach „ho”, „he”, „chi”, „cha”.
„Mikołaj na drabinie” – zabawa z elementami równowagi.
„Sanie Mikołaja” – budowanie z klocków sani świętego Mikołaja.
„Dwie kuleczki”- zabawa dydaktyczna. Liczenie w zakresie do dwóch. Utrwalenie figury geometrycznej koła.
„Turlaj kulkę”- turlanie kulek z gazet.
„Worek z listami”- zabawa dydaktyczna. Podawanie nazw przedmiotów przedstawionych na obrazkach.
Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie papierowych płatków śniegu.
Praca plastyczno-techniczna „Broda Mikołaja”.
Układanie prostych puzzli i układanek, dopasowywanie do kształtu- stymulowanie procesu spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań- konstrukcyjne, plastyczne, tematyczne według pomysłów dzieci pod nadzorem nauczyciela.
Tydzień 12.12- 16.12.2022
Temat tygodnia: Zasypało cały świat, nocą śnieżek z nieba spadł.
Zapoznanie z „wyglądem” zimy na podstawie wiersza M. Konopnickiej „Zła zima”.
Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy
Mroźnym śniegiem w oczy prószy,
Wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!
Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
Płachta na niej długa, biała,
W ręku gałąź oszroniała,
A na plecach drwa...
Nasza zima zła!
Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
A my jej się nie boimy,
Dalej śnieżkiem w plecy zimy,
Niech pamiątkę ma!
Nasza zima zła!
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania zjawisk przyrodniczych towarzyszących zimowej porze roku: mróz, szron, opad śniegu, zamieć, zawieja i burza śnieżna.
„Zimowe obrazy”- oglądanie obrazków przedstawiających zaśnieżony krajobraz.
Nauka piosenki „Tupu, tup, po śniegu” z elementami pokazywania.
Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
Zamroziła wodę,
staw pokryła lodem.
Ref. Tupu, tup po śniegu
Dzeń, dzeń, dzeń na sankach
skrzypu, skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka. /2x
Kraczą głośno wrony
marzną nam ogony
mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.
Ref. Tupu, tup…
Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik,
białej, mroźnej zimy,
nie boję się wcale.
Ref. Tupu, tup…
„Zimne rączki”- zabawa oddechowa, naśladowcza, dmuchanie na dłonie.
„Śnieżynki”- zabawa ruchowa.
„Zimowa postać”- układanka obrazkowa.
„Mały bałwanek”- kolorowanie rysunku bałwanka, zwrócenie uwagi na kształt kul śniegowych.
„Bałwankowa rodzina”- zabawa muzyczno-ruchowa.
„Kto odwiedził bałwanka?”- rozpoznawanie śladów pozostawionych przez różne zwierzęta i ludzi.
„Moje ślady”- odbijanie własnych śladów dłoni i obuwia.
„Taniec śnieżynek”- zabawa taneczno- ruchowa.
„Tak- nie”- zabawa słowna.
„Biegały ptaszki”- słuchanie wiersza i rozmowa kierowana na jego temat jako wstęp do rozmowy o potrzebach ptaków zimą.
„Ptaszki”- zabawa ruchowo- naśladowcza.
„Ptasia stołówka”- ustalanie listy produktów, którymi można karmić ptaki.
„Spacer po głębokim śniegu”- zabawa ruchowo- naśladowcza.
„Śnieg i dzieci”- zabawa z chustą animacyjną i konfetti z białego papieru.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań- konstrukcyjne, plastyczne, tematyczne według pomysłów dzieci pod nadzorem nauczyciela.
Praca plastyczno-techniczna „Bałwanek” -wdrażanie do estetycznego wykonywania prac.
Tydzień 19.12- 23.12.2022
Temat tygodnia: W całym domu pachnie lasem, to już święta są za pasem.
„Skąd się biorą choinki?”- burza mózgów jak wyglądają i gdzie rosną.
„Wkoło choinki”- prezentacja piosenki.
„Łańcuch na choinkę”- zabawa ruchowa przy choince.
„Szukamy świątecznego nastroju”- spacer po najbliższym otoczeniu przedszkola w poszukiwaniu świątecznych dekoracji.
„Gałązka i ozdoba choinkowa”- zabawa dydaktyczna, badanie dotykiem.
„Świąteczne życzenia”- oglądanie zebranych kartek świątecznych, rozmowa na temat ich wyglądu.
„Życzę Ci ...”- ćwiczenia językowe.
„Święta w domu”- omówienie ilustracji i wyodrębnienie świątecznych elementów i akcentów: choinka, ozdoby choinkowe, prezenty.
„Bożonarodzeniowy łańcuch”- praca w grupie.
„Wokoło choinki”- zabawa taneczna przy muzyce.
„Anielskie minki”- zabawa z lusterkiem, oglądanie różnych min w lustrze.
„Nasza choineczka”- wspólne ubieranie choinki, zawieszanie ozdób.
„Nie tylko choinka zielona”- ćwiczenie spostrzegawczości, wyodrębnianie z otoczenia przedmiotów i rzeczy w kolorze zielonym.
„Moja własna choineczka”- ozdabianie obrazka z choinką.
„Co zniknęło?”- ćwiczenie koncentracji i pamięci wzrokowej.
„Kolędujemy”- słuchanie i śpiewanie znanych kolęd.
„Wigilijny czas”- utrwalenie zwyczajów wigilijnych.
„Tupu tup po śniegu”- czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań- konstrukcyjne, plastyczne, tematyczne według pomysłów dzieci pod nadzorem nauczyciela.
Tydzień 27.12- 30.12.2022
Temat tygodnia: Krok w Nowy Rok.
„Jak minęła nam przerwa świąteczna?”- rozmowa na temat spędzenia czasu wolnego.
Poznanie tradycji związanych z nadejściem Nowego Roku na podstawie przedstawionych ilustracji.
Wysłuchanie opowieści „Nowy Rok”.
Oglądanie wraz z dziećmi kalendarzy różnego typu.
„Magiczny balonik”- zabawa ruchowa.
Zabawy taneczne z balonem do ulubionych piosenek.
„Układamy po dwa...”- zabawa dydaktyczna.
„Podskocz, tupnij, klaśnij”- zabawa słuchowo-ruchowa.
Ćwiczenia logopedyczne – naśladowanie głosu małego dziecka.
Wyszukiwanie obrazków w książkach (obrazki małych dzieci- niemowląt, przedszkolaków,dorosłych).
Osłuchanie się z tekstem i melodią piosenki „Smutny czy wesoły?”.
Kiedy słoneczko na niebie świeci,
Wtedy wesołe są wszystkie dzieci.
Kiedy deszcz pada i jest ponuro,
Każdy jest smutny i ma zły humor.
Ref. Raz i dwa, raz i dwa, raz i dwa, la, la, la, la, la, la, la, la.
Kiedy się złoszczę na mego brata,
To wtedy smutną minę ma tata.
Kiedy się boję, drżą mi kolana,
Wiem, że pomoże mi wtedy mama.
Ref. Raz i dwa...
Mogę być smutny albo wesoły,
a czasem złościć się też potrafię.
Biegnę do taty, kiedy się boję,
Cieszę się bardzo, gdy on jest ze mną.
Ref. Raz i dwa...
Swobodna improwizacja ruchowa do piosenki „Smutny czy wesoły?”.
Zabawa plastyczna „Balonowe ludziki”.
Zabawa słownikowa „ Jakie przedmioty odmierzają czas?”- na podstawie pokazywanych obrazków.
Ćwiczenia oddechowe „Fajerwerki z konfetti”.
Wysłuchanie wiersza M.Lewickiej „Sylwester”.
Wyjaśnienie nowych słów: sylwester, bal sylwestrowy, karnawał, suknie, garnitury za pomocą ilustracji.
Zabawa ruchowa „Fajerwerki”.
Ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań- konstrukcyjne, plastyczne, tematyczne według pomysłów dzieci pod nadzorem nauczyciela.
Praca plastyczna „Fajerwerki”.