PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ WRZESIEŃ

Aktualności » PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ WRZESIEŃ

Tydzień I

Temat tygodnia : Pierwszy raz w przedszkolu

Poniedziałek : Poznajmy się

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne/rytmika

  • „ Powitanie”- zabawa ułatwiająca poznanie i zapamiętanie imion dzieci

  • „Jestem w przedszkolu” – zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny

  • ćwiczenia gimnastyczne

Zajęcia główne :

  • słuchanie rymowanki “Kto jest w przedszkolu?”

  • Zabawa ruchowo – naśladowcza “Pokaż, jak to robią?”

  • Zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa słowna, utrwalająca imiona dzieci – “Nasze imiona”

  • Słuchanie wiersza Ireny Suchorzewskiej “Mam trzy lata”

Wtorek : Nasza sala

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • oglądanie obrazka sali, określanie co robią dzieci

  • „Burza mózgów” – „Co mogą robić dzieci w przedszkolu?”

  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny „Jestem w przedszkolu”

Zajęcia główne :

  • „Spacerkiem po naszej sali” – zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem sali

  • „Jestem w przedszkolu” – zabawa ruchowa

  • Zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa „Porządkujemy zabawki”

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Pokaż, jak to robią

  • Ćwiczenia artykulacyjne „Odwiedziny w przedszkolnej sali”

Środa : Znaczki rozpoznawcze

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • ćwiczenia gimnastyczne

  • słuchanie piosenki „Jestem przedszkolakiem”

Zajęcia główne :

  • rozmowa na temat znaczków rozpoznawczych

  • zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny „Jestem w przedszkolu”

  • zabawy na świeżym powietrzu

  • zabawa rozwijająca umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni „Gdzie jest miś?”

Czwartek: Nasze zabawki

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / rytmika

  • zabawa relaksacyjna „Kołysanie ramionami”

  • zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny „Jestem w przedszkolu”

Zajęcia główne:

  • zabawa rytmiczna „Nasze zabawki”

  • zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zapamiętaj swoją parę”

  • Zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Hop, hop, tralala, każdy swą zabawkę ma”

  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny „Jestem w przedszkolu”

Piątek: Trzeba tylko chcieć

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • zabawa rozwijająca umiejętność stosowania pojęcia para „Ubieramy lalkę”

  • zabawa ze śpiewem „Mam laleczkę”

  • zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny „Jestem w przedszkolu”

Zajęcia główne:

  • słuchanie opowiadania Iwony Róży Salach „Kłopoty Krysi”

  • zabawa muzyczno-ruchowa „Szukam przyjaciela”

  • Zabawa ruchowa „Zrób to co ja!”

  • Zabawy na świeżym powietrzu

  • Rwanie papieru na paski - układanie z nich dowolnych kompozycji

  • „Ćwiczenia warg” – ćwiczymy wargi

  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny „Jestem w przedszkolu”

  • Praca plastyczna „To my”!

Tydzień II

Temat tygodnia : Mój dom

Poniedziałek : Mój pokój

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • rytmika

  • zabawa matematyczna „Misie” – nabywanie umiejętności przeliczania

  • ćwiczenia poranne i gimnastyczne

Zajęcia główne :

  • „Mój pokój” – pogadanka wprowadzająca

  • Zabawa grupowa rozwijająca wyobraźnię przestrzenną „Mapa pokoju”

  • Zabawa naśladowcza „Sprzątamy w pokoju”

  • Zabawa matematyczna „Porównujemy wielkości”

  • wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek „Zaczarowane przedszkole”

Wtorek : Domowe zwierzątka

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • zabawa oddechowa „Bibułka”

  • Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Pociągi”

  • Zabawa usprawniająca motorykę małą „Serduszka”

Zajęcia główne :

  • Rozmowa na temat zwierząt domowych

  • Zabawa naśladowcza „Kotki psotki”

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Pieski do budy”

Środa : Moja rodzina

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • zabawa ruchowa rozwijająca sprawności słuchowe i szybkość reakcji „Uwaga, budzik!”

  • zabawa naśladująca “Rób to,co ja!”

Zajęcia główne :

  • zabawa paluszkowa „Rodzinka”

  • zabawa matematyczna - przeliczanie palców

  • „Poznajcie moją rodzinę!” – opowiadanie o swojej rodzinie

Czwartek: Mój dom

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / rytmika

  • ćwiczenia gimnastyczne

  • zabawa ruchowa „Ścieżka zdrowia”

  • zabawa „Rozpoznaj kolor”

Zajęcia główne:

  • zabawa „Przedszkolak duży i mały”- porównywanie wzrostu

  • „Losujemy znaczki” –poznawane podstawowych figur geometrycznych

  • Opowiadamy o swoich domach

  • Budowanie domków z klocków

Piątek: W domu nigdy się nie nudzę

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • zabawa rozwijająca sprawności wzrokowo-przestrzenne „Co jest n obrazku?”

  • Zabawa oddechowa „Wietrzyk”

Zajęcia główne:

  • „Co można robić w domu?” – rozmowa z dziećmi dotycząca zajęć domowych

  • Zabawy naśladowcze „Gotuję z mamą”, „Masterkuję z tatą”

  • Zabawa rozwijająca motorykę małą „Domowa biżuteria”

Tydzień III

Temat tygodnia : Nadeszła jesień

Poniedziałek: Międzynarodowy Dzień Kropki

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • „Bransoletka” – ćwiczenie manualne

  • Zabawa ruchowa „Wałkowanie na dywanie”

Zajęcia główne:

  • Zabawa powitalna „Hops to my”

  • Zabawa naśladowcza „Powtórz to co ja!”

  • „Co potrafimy najlepiej?”- rozmowa

  • Zabawa „Najwyższa wieża”- porównywanie wysokości

  • Praca plastyczna „Kolorowe kropki”

Wtorek : Lecą liście

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • wielozmysłowe poznawanie liści : oglądanie, dotykanie, wąchanie – próby określenia zapachu

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci i drzewa”

Zajęcia główne :

  • Słuchanie wiersza Doroty Gellner „Spacer z psem”

  • Zabawa ruchowa elementem czworakowania „Pieski na spacerze”

  • Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

  • Porównanie położenia wiewiórki na zdjęciu

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci i drzewa”

  • Ćwiczenia oddechowe : dmuchanie na listki trzymane za ogonki

Środa : Bukiet z liści

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • zabawy z wykorzystaniem rymowanki „Lecą liście z drzewa”

  • zabawa orientacyjno-porządkowa “Dzieci i drzewa”

Zajęcia główne :

  • zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność rozpoznawania różnych kształtów „Robimy kolorowe bukiety”

  • zabawa ruchowa „Kolor do koloru”

  • zabawy na świeżym powietrzu

  • ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej - składanie w całość papierowych liści, pociętych na części

Czwartek: Nasze drzewa

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / rytmika

  • ćwiczenia gimnastyczne

  • zabawa rozwijająca wrażliwość słuchową „Opadające liście”

  • zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci i drzewa”

  • ćwiczenia ruchowo-graficzno-naśladowcze „Drzewa na wietrze”

Zajęcia główne:

  • wydzieranka z kolorowego papieru „Nasze jesienne drzewa”

  • zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Ukryte listki”

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci i drzewa”

Piątek: Jesienne zabawy przy piosence

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego

  • zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci i drzewa”

Zajęcia główne:

  • zabawy z wykorzystaniem piosenki „Liście w parku”

  • Zabawa muzyczna „Jesienny spacer”

  • Zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa „Grające kasztany”

  • Zabawa ruchowa przy piosence „Liście w parku”

Tydzień IV

Temat tygodnia : Co robią zwierzęta jesienią?

Poniedziałek : Oto jeż

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • rytmika

  • ćwiczenia poranne i gimnastyczne

  • pokazanie jeża na zdjęciu

  • zabawa ruchowo-naśladowcza „Zwierzęta z lasu”

Zajęcia główne :

  • Słuchanie fragmentu opowiadania Heleny Bechlerowej „Kolczatek”

  • Dowolny taniec przy piosence „Jeż”

  • Zabawa na świeżym powietrzu

  • Sluchanie wiersza Doroty Gellner „Kolczasty jeż”

  • Zabawa ruchowa „Zanieś śniadanie jeżykowi”

  • Zabawy plastyczne “Jeże”

Wtorek : Kto mieszka w lesie

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • Zabawa paluszkowa „Sroczka”

  • Zabawa ze śpiewem „Stary niedźwiedź”

Zajęcia główne :

  • Zabawa dydaktyczna „Kto mieszka w lesie”

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Jestem zwierzątkiem”

  • Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”

  • Wskazywanie małych liści, a potem dużych liści

  • Dowolny taniec przy piosence „Jeż”

  • Ćwiczenia logorytmiczne

  • Masaż relaksacyjny –masowanie wymienionych części ciała

Środa : Wesoły jeż

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • Słuchanie nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach

  • zabawa ruchowo-naśladowcza “Jestem zwierzątkiem”

Zajęcia główne :

  • zabawy przy piosence „Jeż”

  • zabawy na świeżym powietrzu „zabawa ruchowa domek jeża”

  • Kolczasty jeż - rozmazywanie plamek farby

  • Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań

Czwartek: Ruda wiewióreczka

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • Zabawy z wykorzystywaniem wiersza Iwony Róży Salach „Wiewióreczka”

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiewiórki, do dziupli”

Zajęcia główne:

  • „Wiewióreczka”-wyklejanie sylwety wiewiórki kawałkami wełny

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wewiórki-do dziupli !”

  • Zabawy na świeżym powietrzu

  • Nauka krótkiego wiersza o jeżu

Piątek: Liczymy liście, kasztany, żołędzie

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • ćwiczenia ortofoniczne „W lesie”

  • zabawa ruchowa „Zanieś śniadanie jeżykowi”

Zajęcia główne:

  • Jesienna matematyka-ćwiczenia w liczeniu

  • Zabawa muzyczna przy piosence „Jeż”

  • Zabawy na świeżym powietrzu-zabawa ruchowa

  • Zabawa ze śpiewem „Stary niedźwiedź”

  • Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach (odszukiwanie jeża)

  • Zabawy dowolne w wybranych kącikach

Piątek: Szal Pani Jesieni – Dzień chłopaka

Aktywność poranna i popołudniowa :

  • ćwiczenia poranne / spacer

  • ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej „Liście dębu”

  • zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci i drzewa”

  • wysłuchanie opowiadania Teresy Fiutowskiej „Chciałabym mieć szal”

  • zabawa orientacyjno-porządkowa „Taniec liści”

  • zabawy na świeżym powietrzu

Zajęcia główne:

  • zabawa rozwijająca umiejętność współdziałania w parze „Nie podepcz liści”

  • zabawy swobodne w kącikach zainteresowań

  • prezentacja multimedialna z okazji Dnia chłopaka