PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ - MARZEC

Archiwum » PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ - MARZEC

I TYDZIEŃ


TEMAT TYGODNIA: Poczytaj mi, mamo.


Wtorek: Moje ulubione książki.


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Zabawa tropiąca „Księga bajek”.

  • Ćwiczenia gimnastyczne/spacer.

  • Zabawa „Podobieństwa i różnice”.

  • Zabawa ruchowa „Wędrująca piłka”.

  • Zabawa ruchowa „Fruwające motylki”.

  • Zabawa matematyczna „Książki”.

  • Język angielski.


Zajęcia główne


  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Piękny dzień”.

  • „ Moje ulubione książki”- prezentacja książek przyniesionych przez dzieci.

  • Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej „Nieczytajek i książki”.

  • Rozmowa inspirowana wierszem.

  • Wykonanie ćwiczenia ( W, k.15).



Środa: Tworzymy książkę.


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Ćwiczenia ruchowe „Kwiaty kwitną, kwiaty więdną”.

  • Ćwiczenia gimnastyczne/spacer.

  • Zabawa grupowa „Naprawiamy książki”.

  • Zabawa „Raz, dwa, trzy”.



Zajęcia główne


  • Zajęcia społeczne mające na celu rozwijanie umiejętności współpracy.

  • Zabawa ruchowa „Cztery pory roku”.

  • Praca grupowa „Tworzymy książkę”.

  • Prezentacja gotowej książki.

  • Wykonanie ćwiczenia z KP2, k. 50.

  • Zabawa oddechowa „Z książką na huśtawce”.



Czwartek: Międzynarodowy Dzień Pisarzy.


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Zabawa ruchowa „Bukiet kwiatów”

  • Zajęcia rytmiczne.

  • „Wstążka” -zabawa ruchowa przy muzyce.

  • „Podskoki”- zabawa orientacyjno-porządkowa.

  • Ćwiczenie grafomotoryczna -rysowanie różnych po śladzie kształtów.


Zajęcia główne


  • Rozmowa „Kto pisze książki?”.

  • Zabawa „Piszemy na ...” - rozwijanie motoryki małej.

  • Zabawa twórcza „Wymyślamy bajkę”.

  • Zabawa słowna „Bajka o ...”.

  • Praca plastyczna „Moja książka”.

  • Omówienie i prezentacja książek wykonanych przez dzieci.



Piątek: Kolorowa zakładka.


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Zabawa ruchowo-oddechowa „Wiosenny spacer po łące”.

  • Ćwiczenia poranne.

  • Zabawa tropiąca „Złota zakładka”.

  • Ćwiczenia usprawniające aparat mowy – naprzemienne kląskanie i cmokanie.


Zajęcia główne


  • „Jestem przyjacielem książki” - tworzenie kodeksu właściwego traktowania książek,

  • Rozmowa tematyczna „Do czego służy zakładka?”.

  • „Galeria zakładek” - prezentacja obrazków tematycznych.

  • „Moja zakładka” - praca twórcza dzieci.

  • Ćwiczenia rozwijające umiejętność kategoryzacji „Nasze zakładki”.


II TYDZIEŃ


TEMAT TYGODNIA: Dbamy o zdrowie.


Poniedziałek: Dbam o zdrowie.


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Zabawa integrująca „Mam chusteczkę haftowaną”.

  • Ćwiczenia poranne.

  • Zajęcia rytmiczne.

  • Próba zorganizowania kącika „Zdrowy przedszkolak”.

  • Zabawa artykulacyjna „Soczyste owoce”.

  • Oglądanie albumów o budowie ciała człowieka oraz o zdrowiu.


Zajęcia główne


  • Poznanie codziennych czynności higienicznych i przedmiotów służących do dbania o higienę.

  • Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan „Czym się myje zęby?”.

  • Rozmowa inspirowana wierszem.

  • Zabawa pantomimiczna „Dbam o zdrowie”.

  • Zabawa dydaktyczna „Ważne przedmioty”.


Wtorek: Chłopcy i dziewczynki, jedzcie witaminki!


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Ćwiczenia poranne.

  • Zabawa dydaktyczna „Sklep spożywczy”.

  • Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.

  • Język angielski.


Zajęcia główne


  • „Savoir-vivre przedszkolaka” -przypomnienie zasad właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków.

  • Wdrażanie do pomagania w nakrywaniu stołu.

  • Wyrabianie nawyku sprzątania po sobie.

  • Zabawa dydaktyczna „Dla każdego coś zdrowego”.

  • Zabawa „Coś jest słodkie, coś jest słone, coś jest rzadkie lub zielone”.

  • Zabawa „Garnek smaków”.



Środa: Piękny uśmiech mam, bo o zęby dbam!


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Ćwiczenia poranne.

  • Zabawa „Kolorowe śniadanie”.

  • Zabawa skoczna „Wskocz w kałużę”.

  • Ćwiczenie graficzne - rysowanie po śladzie, rozpoznawanie zdrowych i niezdrowych dla zębów.



Zajęcia główne


  • Rozwiązywanie zagadek. Prezentacja przedmiotu, którego dotyczyła zagadka.

  • Rozmowa na temat prezentowanych przedmiotów.

  • Pokaz prawidłowego szczotkowania zębów oraz omówienie etapów ich mycia.

  • Prezentacja ilustracji gabinetu stomatologicznego.

  • Zabawa „Mycie zębów przed lustrem”.

  • Zabawa „Szczoteczka”.

  • Praca plastyczno-techniczna „Kubek i szczoteczka”.

  • Wspólne sprzątanie stanowiska pracy.

  • Prezentacja prac.



Czwartek: Hoops uczy się rachować.


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Ćwiczenia poranne.

  • Aktywność plastyczna – lepienie z plasteliny.

  • Zabawa dydaktyczna „Prawa – lewa”.

  • Zajęcia rytmiczne.

  • Zabawa rymy.

  • Zabawa ortofoniczna „ W sklepie z zabawkami”.



Zajęcia główne


  • Zabawa „Hoops uczy się rachować”.

  • Zabawa z doliczaniem i odliczaniem figur geometrycznych.

  • Doskonalenie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania za pomocą liczenia na palcach lub innych zbiorach zastępczych.

  • Rozpoznawanie i nazywanie figur geomtrycznych.

  • Zabawa ruchowa „Kółko graniaste”.



Piątek: Jak zrobić coś z niczego?


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Zabawa integracyjna „Nasze imiona”.

  • Zabawy z celowaniem kulkami z gazety.

  • Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.

  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.


Zajęcia główne


  • Burza mózgów „W co można zamienić ten przedmiot?”.

  • Wykonanie zabawki techniką „coś z niczego”.

  • Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.

  • Zabawa twórcza z wykorzystaniem analogii fantastycznej.


III TYDZIEŃ


TEMAT TYGODNIA: Już wiosna.


Poniedziałek: Wiosna, wiosna!


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Raz, dwa, trzy, wiosna patrzy!”

  • Ćwiczenia poranne.

  • Zajęcia rytmiczne.

  • Zabawa ruchowa „Wspinanie się po drabinie”.

  • Zabawa matematyczno-orientacyjno „Magiczny worek”.



Zajęcia główne


  • Zabawa „Cztery pory roku”.

  • Wysłuchanie wiersza Bożeny Formy „Nastała wiosna”.

  • Rozmowa inspirowana wierszem.

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Budzenie niedźwiedzia”.

  • Pogadanka „Czego potrzebują rośliny?”.

  • Wykonanie ćwiczenia z KP2, k.52.

  • Zabawa ruchowa „Pani wiosna”.


Wtorek: Wiosenny bukiet.


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Ćwiczenia poranne.

  • Zabawa tropiąca „Gdzie jest pierwiosnek?”.

  • Zabawa ruchowa „Rosną kwiaty”.

  • Zabawa konstrukcyjna – wznoszenie z klocków ogródkowego ogrodzenia.

  • Język angielski.


Zajęcia główne


  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ogrodnicy”.

  • Rozmowa tematyczna „Wiosenne kwiaty”.

  • Improwizacja ruchowa do wiersza Bożeny Formy „Kwiaty wiosny”.

  • Praca plastyczno -techniczna „Kolorowe kwiaty”.

  • Wspólne sprzątanie i prezentacja prac.

  • Zabawa matematyczna „Wazony”.



Środa: Szukamy zwiastunów wiosny.


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Ćwiczenia poranne.

  • Zaznaczenie pierwszego dnia wiosny w kalendarzu przedszkolnym.

  • Spacer – szukamy zwiastunów wiosny.

  • Zabawa ortofoniczna „Ptaki w parku”.



Zajęcia główne


  • Wyjaśnienie określenia zwiastuny wiosny.

  • Wysłuchanie wiersza Hanny Zdzitowieckiej „Dziękujemy”.

  • Rozmowa inspirowana wierszem.

  • Zwrócenie uwagi na zmianę sposobu ubierania się związanego ze zmianą pogody.

  • Wspólne wykonanie albumu „Przyszła wiosna”

  • Zabawa „Co słyszysz?”.

  • Zabawa z przeliczaniem „Zgadnij, ile”.



Czwartek: Ile ptaków przyleciało wiosną?


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Zabawa rzutna „Kto dalej rzuci?”.

  • Zajęcia rytmiczne.

  • Ćwiczenia percepcji słuchowej „Odgłosy łąki”.

  • Ćwiczenie sprawności manualnej „Gniazdko dla ptaszka”.


Zajęcia główne


  • Rozmowa na temat ptasich gniazd, oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki przylatujące do Polski wiosną.

  • Rozmowa na temat ptasich wędrówek.

  • Wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Żabka”- kompozycja płaska techniką origami z kół.

  • Zabawa matematyczna.

  • Zabawa ruchowa „Ptaki wracają do gniazd”.



Piątek: Marzanna.


Aktywność poranna i popołudniowa


  • Zabawa ruchowa „Wiosna się budzi”.

  • Ćwiczenie rozwijające motorykę małą – lepienie różnych kształtów z plasteliny.

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Podlewamy kwiaty”.

  • Zabawa skoczna „Przez linię”.


Zajęcia główne


  • Rozmowa tematyczna „Marzanna”.

  • Wysłuchanie wiersza Bożeny Formy „Marzanna”.

  • Omówienie wiersza.

  • Historyjka obrazkowa „Topienie marzanny”.

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Żegnamy zimę”.


Tydzień IV


Temat tygodnia:Lubię las .



Poniedziałek: Pierwszy dzień wiosny-wiosna w lesie.

Aktywność poranna i popołudniowa:

  • zabawa relaksacyjna „Szum wody

  • ćwiczenie motoryki małej – rysowanie zwierząt leśnych zwierząt

  • zabawa rozwijająca spostrzegawczość i logiczne myślenie ,,Pani Wiosna"

  • wykonanie pracy z wyprawki

  • Spacer/Zajęcia sportowe

  • Zajęcia rytmiczne


Zajęcia główne:

  • Zabawa integracyjna „Promyk uśmiechu

  • Rozmowa tematyczna „Jaki może być las?”

  • Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Wiosenne spotkanie w leśniczówce”

  • Rozmowa na temat treści opowiadania

  • Praca plastyczna „Wiosna w lesie"

  • Wspólne sprzątanie i prezentacja prac



Wtorek: Światowy dzień wody.

Aktywność poranna i popołudniowa:

  • Ćwiczenia matematyczne „Przeliczamy kropki”

  • Zabawa rozwijająca umiejętność oddychania „Dmuchajki".

  • Zabawa ruchowa „Kroki niedźwiedzia”.

  • Spacer/zajęcia sportowe

  • Język angielski



Zajęcia główne:

  • Zajęcia społeczne- Światowy Dzień Wody

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kropelki wody"

  • Rozmowa na temat wody

  • Ćwiczenie grafomotoryczne „Woda w organizmie"

  • Wykonanie ćwiczenia z kart pracy

zabawa orienta

Środa: Leśne zwierzęta.

Aktywność poranna i popołudniowa:

  • Zabawa zręcznościowa „Kłębuszek”

  • Spacer/Zajęcia ruchowe

  • Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie drzew kredkami

  • Ćwiczenie oddechowe „Jak pachnie las?"


Zajęcia główne:

  • Zajęcia społeczno-przyrodnicze- leśne zwierzęta

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Lisy do nory”

  • Rozmowa temtyczna „Kto mieszka w lesie?”

  • Zabawa pantomimiczna „Wycieczka do lasu?”

  • Gdzie jest wiewiórka?- ćwiczenie stosunków przestrzennych

  • Wykonanie ćwiczenia z kart pracy


Czwartek: Leśne owoce.

Aktywność poranna i popołudniowa:

  • Zabawa naśladowcza „Powtórz to co robi miś”

  • Ćwiczenie motoryki małej – zgniatanie stron gazety w kulki

  • Ćwiczenie rozwijające celność „Woreczki”

  • Rytmika


Zajęcia główne:

  • Zajęcia społeczne w wykorzystaniem tekstu literackiego- leśne owoce

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbieramy malinki”

  • Wysłuchanie wiersza Marii Konopnickiej „W lesie”

  • Omówienie wiersza i wyjaśnienie trudnych wyrazów

  • Zabawa matematyczna „Owoce w koszu”

  • Ćwiczenie grafomotoryczne „Czarne jagódki"

  • Praca plastyczna „Maliny”

  • Wykonanie ćwiczenia z kart pracy




Piątek: Kolczasty jeż.
Aktywność poranna i popołudniowa:

  • Ćwiczenie zmysłu równowagi

  • Zabawa z chustą animacyjna „Jaki to leśny owoc?"

  • Rytmika


Zajęcia główne:

  • Zajęcia społeczne w wykorzystaniem tekstu literackiego-kolczasty jeż

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Jeżyk”

  • Wysłuchanie wiersza Doroty Gellener Kolczasty jeżyk

  • Rozmowa inspirowana wierszem

  • Praca plastyczna „Kolczasty jez"

  • Wspólne sprzątanie i prezentacja prac

  • Zabawa słuchowa - dzielenie na sylaby


Tydzień V


Temat tygodnia:Lubię teatr.



Poniedziałek:Międzynarodowy Dzień Teatru .

Aktywność poranna i popołudniowa:

  • Zabawa „Jaki masz nastrój?"

  • Zabawa matematyczna „Wiosenne kwiaty"

  • Rozwiązywanie zagadek słownych „O kim mowa?"

  • Zajęcia rytmiczne



Zajęcia główne:

  • Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego - rozpoczynamy przygodę z teatrem.

  • „Rozgrzewka aktorska" - zabawa usprawniająca mięśnie twarzy

  • Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskie „Idziemy do teatru”

  • Rozmowa inspirowana opowiadaniem

  • Zabawa „Z jakiej bajki jest ten rekwizyt?”



Wtorek: W teatrze lalek.

Aktywność poranna i popołudniowa:

  • Zajęcia angielskiego

  • Zabawa integracyjna „Witamy się różnymi częściami ciała”

  • Zabawa słowna „Przeciwieństwa”

  • Zabawa tropiąca czerwona piłeczka


Zajęcia główne:


  • Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego

  • Rozmowa tematyczna „Lalki teatralne”

  • Wykonanie ćwiczenia z kart pracy

  • Wysłuchanie tekstu Urszuli Piotrowskiej „Wyprawa teatralnych lalek”

  • Rozmowa inspirowana opowiadaniem

  • Praca techniczna pacynki



Środa: Pantomima.

Aktywność poranna i popołudniowa:

  • Spacer/zajęcia sportowe

  • Zabawa naśladujaca „Miny”- usprawnianie motoryki małej

  • Zabawa pantomimiczna „Zgadnij kim jestem?”

  • Zabawa manualna „Wałeczki”



Zajęcia główne:

  • Zajęcia społeczne - pantomima

  • Zabawa integracyjna „Powitanie z piłką"

  • Zabawa tematyczna „Teatr pantomimy"

  • Ćwiczenie rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe „Występ mima”

  • Zagadki pantomimiczne

  • Praca plastyczna „Mim”

  • Wykonanie ćwiczenia z kart pracy


Czwartek: Maski teatralne.

Aktywność poranna i popołudniowa:

  • Zabawa naśladowcza „Różne rodzaje śmiechu"

  • Zabawa ruchowa „Przysiad z piłka"

  • Zabawa grupowa „Marsz przy piosence"

  • Zajęcia rytmiczne

  • Spacer/Zajęcia sportowe


Zajęcia główne:

  • Zajęcia społeczne - maski teatralne

  • Zabawa naśladowcza „Teatr emocii”

  • Rozmowa kierowana na temat masek

  • zabawa z puzzlami „Maski teatalne”

  • Zabawa matematyczna „Segregujemy maski”

  • Praca plastyczna „W kogo się zmieniłem?”



Piątek:Zapraszamy na przedstawienie.

Aktywność poranna i popołudniowa:

  • Zabawa relaksacyjna „Powitalne masażyki”

  • Zabawa ruchowa „Kolorowe obręcze"

  • Zabawa słuchowa „Każdy klaszcze tak jak ja!”

  • Zabawa oddechowa „Balony”

  • Spacer/Zajęcia sportowe


Zajęcia główne:

  • Zajęcia społeczne - zapraszamy na przedstawienie

  • Zabawa integracyjna „Zagraj jak ja!"

  • Zabawa konstrukcyjna „Budujemy scenę”

  • Zabawa dramowa „Nasze przedstawienie teatralne”