PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ - MARZEC
Archiwum » PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ - MARZEC
I TYDZIEŃ
TEMAT TYGODNIA: Poczytaj mi, mamo.
Wtorek: Moje ulubione książki.
Aktywność poranna i popołudniowa
Zabawa tropiąca „Księga bajek”.
Ćwiczenia gimnastyczne/spacer.
Zabawa „Podobieństwa i różnice”.
Zabawa ruchowa „Wędrująca piłka”.
Zabawa ruchowa „Fruwające motylki”.
Zabawa matematyczna „Książki”.
Język angielski.
Zajęcia główne
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Piękny dzień”.
„ Moje ulubione książki”- prezentacja książek przyniesionych przez dzieci.
Wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej „Nieczytajek i książki”.
Rozmowa inspirowana wierszem.
Wykonanie ćwiczenia ( W, k.15).
Środa: Tworzymy książkę.
Aktywność poranna i popołudniowa
Ćwiczenia ruchowe „Kwiaty kwitną, kwiaty więdną”.
Ćwiczenia gimnastyczne/spacer.
Zabawa grupowa „Naprawiamy książki”.
Zabawa „Raz, dwa, trzy”.
Zajęcia główne
Zajęcia społeczne mające na celu rozwijanie umiejętności współpracy.
Zabawa ruchowa „Cztery pory roku”.
Praca grupowa „Tworzymy książkę”.
Prezentacja gotowej książki.
Wykonanie ćwiczenia z KP2, k. 50.
Zabawa oddechowa „Z książką na huśtawce”.
Czwartek: Międzynarodowy Dzień Pisarzy.
Aktywność poranna i popołudniowa
Zabawa ruchowa „Bukiet kwiatów”
Zajęcia rytmiczne.
„Wstążka” -zabawa ruchowa przy muzyce.
„Podskoki”- zabawa orientacyjno-porządkowa.
Ćwiczenie grafomotoryczna -rysowanie różnych po śladzie kształtów.
Zajęcia główne
Rozmowa „Kto pisze książki?”.
Zabawa „Piszemy na ...” - rozwijanie motoryki małej.
Zabawa twórcza „Wymyślamy bajkę”.
Zabawa słowna „Bajka o ...”.
Praca plastyczna „Moja książka”.
Omówienie i prezentacja książek wykonanych przez dzieci.
Piątek: Kolorowa zakładka.
Aktywność poranna i popołudniowa
Zabawa ruchowo-oddechowa „Wiosenny spacer po łące”.
Ćwiczenia poranne.
Zabawa tropiąca „Złota zakładka”.
Ćwiczenia usprawniające aparat mowy – naprzemienne kląskanie i cmokanie.
Zajęcia główne
„Jestem przyjacielem książki” - tworzenie kodeksu właściwego traktowania książek,
Rozmowa tematyczna „Do czego służy zakładka?”.
„Galeria zakładek” - prezentacja obrazków tematycznych.
„Moja zakładka” - praca twórcza dzieci.
Ćwiczenia rozwijające umiejętność kategoryzacji „Nasze zakładki”.
II TYDZIEŃ
TEMAT TYGODNIA: Dbamy o zdrowie.
Poniedziałek: Dbam o zdrowie.
Aktywność poranna i popołudniowa
Zabawa integrująca „Mam chusteczkę haftowaną”.
Ćwiczenia poranne.
Zajęcia rytmiczne.
Próba zorganizowania kącika „Zdrowy przedszkolak”.
Zabawa artykulacyjna „Soczyste owoce”.
Oglądanie albumów o budowie ciała człowieka oraz o zdrowiu.
Zajęcia główne
Poznanie codziennych czynności higienicznych i przedmiotów służących do dbania o higienę.
Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan „Czym się myje zęby?”.
Rozmowa inspirowana wierszem.
Zabawa pantomimiczna „Dbam o zdrowie”.
Zabawa dydaktyczna „Ważne przedmioty”.
Wtorek: Chłopcy i dziewczynki, jedzcie witaminki!
Aktywność poranna i popołudniowa
Ćwiczenia poranne.
Zabawa dydaktyczna „Sklep spożywczy”.
Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”.
Język angielski.
Zajęcia główne
„Savoir-vivre przedszkolaka” -przypomnienie zasad właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków.
Wdrażanie do pomagania w nakrywaniu stołu.
Wyrabianie nawyku sprzątania po sobie.
Zabawa dydaktyczna „Dla każdego coś zdrowego”.
Zabawa „Coś jest słodkie, coś jest słone, coś jest rzadkie lub zielone”.
Zabawa „Garnek smaków”.
Środa: Piękny uśmiech mam, bo o zęby dbam!
Aktywność poranna i popołudniowa
Ćwiczenia poranne.
Zabawa „Kolorowe śniadanie”.
Zabawa skoczna „Wskocz w kałużę”.
Ćwiczenie graficzne - rysowanie po śladzie, rozpoznawanie zdrowych i niezdrowych dla zębów.
Zajęcia główne
Rozwiązywanie zagadek. Prezentacja przedmiotu, którego dotyczyła zagadka.
Rozmowa na temat prezentowanych przedmiotów.
Pokaz prawidłowego szczotkowania zębów oraz omówienie etapów ich mycia.
Prezentacja ilustracji gabinetu stomatologicznego.
Zabawa „Mycie zębów przed lustrem”.
Zabawa „Szczoteczka”.
Praca plastyczno-techniczna „Kubek i szczoteczka”.
Wspólne sprzątanie stanowiska pracy.
Prezentacja prac.
Czwartek: Hoops uczy się rachować.
Aktywność poranna i popołudniowa
Ćwiczenia poranne.
Aktywność plastyczna – lepienie z plasteliny.
Zabawa dydaktyczna „Prawa – lewa”.
Zajęcia rytmiczne.
Zabawa rymy.
Zabawa ortofoniczna „ W sklepie z zabawkami”.
Zajęcia główne
Zabawa „Hoops uczy się rachować”.
Zabawa z doliczaniem i odliczaniem figur geometrycznych.
Doskonalenie umiejętności wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania za pomocą liczenia na palcach lub innych zbiorach zastępczych.
Rozpoznawanie i nazywanie figur geomtrycznych.
Zabawa ruchowa „Kółko graniaste”.
Piątek: Jak zrobić coś z niczego?
Aktywność poranna i popołudniowa
Zabawa integracyjna „Nasze imiona”.
Zabawy z celowaniem kulkami z gazety.
Zabawa ruchowa skoczna „Zrzuć woreczek”.
Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
Zajęcia główne
Burza mózgów „W co można zamienić ten przedmiot?”.
Wykonanie zabawki techniką „coś z niczego”.
Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.
Zabawa twórcza z wykorzystaniem analogii fantastycznej.
III TYDZIEŃ
TEMAT TYGODNIA: Już wiosna.
Poniedziałek: Wiosna, wiosna!
Aktywność poranna i popołudniowa
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Raz, dwa, trzy, wiosna patrzy!”
Ćwiczenia poranne.
Zajęcia rytmiczne.
Zabawa ruchowa „Wspinanie się po drabinie”.
Zabawa matematyczno-orientacyjno „Magiczny worek”.
Zajęcia główne
Zabawa „Cztery pory roku”.
Wysłuchanie wiersza Bożeny Formy „Nastała wiosna”.
Rozmowa inspirowana wierszem.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Budzenie niedźwiedzia”.
Pogadanka „Czego potrzebują rośliny?”.
Wykonanie ćwiczenia z KP2, k.52.
Zabawa ruchowa „Pani wiosna”.
Wtorek: Wiosenny bukiet.
Aktywność poranna i popołudniowa
Ćwiczenia poranne.
Zabawa tropiąca „Gdzie jest pierwiosnek?”.
Zabawa ruchowa „Rosną kwiaty”.
Zabawa konstrukcyjna – wznoszenie z klocków ogródkowego ogrodzenia.
Język angielski.
Zajęcia główne
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ogrodnicy”.
Rozmowa tematyczna „Wiosenne kwiaty”.
Improwizacja ruchowa do wiersza Bożeny Formy „Kwiaty wiosny”.
Praca plastyczno -techniczna „Kolorowe kwiaty”.
Wspólne sprzątanie i prezentacja prac.
Zabawa matematyczna „Wazony”.
Środa: Szukamy zwiastunów wiosny.
Aktywność poranna i popołudniowa
Ćwiczenia poranne.
Zaznaczenie pierwszego dnia wiosny w kalendarzu przedszkolnym.
Spacer – szukamy zwiastunów wiosny.
Zabawa ortofoniczna „Ptaki w parku”.
Zajęcia główne
Wyjaśnienie określenia zwiastuny wiosny.
Wysłuchanie wiersza Hanny Zdzitowieckiej „Dziękujemy”.
Rozmowa inspirowana wierszem.
Zwrócenie uwagi na zmianę sposobu ubierania się związanego ze zmianą pogody.
Wspólne wykonanie albumu „Przyszła wiosna”
Zabawa „Co słyszysz?”.
Zabawa z przeliczaniem „Zgadnij, ile”.
Czwartek: Ile ptaków przyleciało wiosną?
Aktywność poranna i popołudniowa
Zabawa rzutna „Kto dalej rzuci?”.
Zajęcia rytmiczne.
Ćwiczenia percepcji słuchowej „Odgłosy łąki”.
Ćwiczenie sprawności manualnej „Gniazdko dla ptaszka”.
Zajęcia główne
Rozmowa na temat ptasich gniazd, oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki przylatujące do Polski wiosną.
Rozmowa na temat ptasich wędrówek.
Wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Żabka”- kompozycja płaska techniką origami z kół.
Zabawa matematyczna.
Zabawa ruchowa „Ptaki wracają do gniazd”.
Piątek: Marzanna.
Aktywność poranna i popołudniowa
Zabawa ruchowa „Wiosna się budzi”.
Ćwiczenie rozwijające motorykę małą – lepienie różnych kształtów z plasteliny.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Podlewamy kwiaty”.
Zabawa skoczna „Przez linię”.
Zajęcia główne
Rozmowa tematyczna „Marzanna”.
Wysłuchanie wiersza Bożeny Formy „Marzanna”.
Omówienie wiersza.
Historyjka obrazkowa „Topienie marzanny”.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Żegnamy zimę”.
Tydzień IV
Temat tygodnia:Lubię las .
Poniedziałek: Pierwszy dzień wiosny-wiosna w lesie.
Aktywność poranna i popołudniowa:
zabawa relaksacyjna „Szum wody
ćwiczenie motoryki małej – rysowanie zwierząt leśnych zwierząt
zabawa rozwijająca spostrzegawczość i logiczne myślenie ,,Pani Wiosna"
wykonanie pracy z wyprawki
Spacer/Zajęcia sportowe
Zajęcia rytmiczne
Zajęcia główne:
Zabawa integracyjna „Promyk uśmiechu
Rozmowa tematyczna „Jaki może być las?”
Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Wiosenne spotkanie w leśniczówce”
Rozmowa na temat treści opowiadania
Praca plastyczna „Wiosna w lesie"
Wspólne sprzątanie i prezentacja prac
Wtorek: Światowy dzień wody.
Aktywność poranna i popołudniowa:
Ćwiczenia matematyczne „Przeliczamy kropki”
Zabawa rozwijająca umiejętność oddychania „Dmuchajki".
Zabawa ruchowa „Kroki niedźwiedzia”.
Spacer/zajęcia sportowe
Język angielski
Zajęcia główne:
Zajęcia społeczne- Światowy Dzień Wody
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kropelki wody"
Rozmowa na temat wody
Ćwiczenie grafomotoryczne „Woda w organizmie"
Wykonanie ćwiczenia z kart pracy
zabawa orienta
Środa: Leśne zwierzęta.
Aktywność poranna i popołudniowa:
Zabawa zręcznościowa „Kłębuszek”
Spacer/Zajęcia ruchowe
Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie drzew kredkami
Ćwiczenie oddechowe „Jak pachnie las?"
Zajęcia główne:
Zajęcia społeczno-przyrodnicze- leśne zwierzęta
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Lisy do nory”
Rozmowa temtyczna „Kto mieszka w lesie?”
Zabawa pantomimiczna „Wycieczka do lasu?”
Gdzie jest wiewiórka?- ćwiczenie stosunków przestrzennych
Wykonanie ćwiczenia z kart pracy
Czwartek: Leśne owoce.
Aktywność poranna i popołudniowa:
Zabawa naśladowcza „Powtórz to co robi miś”
Ćwiczenie motoryki małej – zgniatanie stron gazety w kulki
Ćwiczenie rozwijające celność „Woreczki”
Rytmika
Zajęcia główne:
Zajęcia społeczne w wykorzystaniem tekstu literackiego- leśne owoce
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbieramy malinki”
Wysłuchanie wiersza Marii Konopnickiej „W lesie”
Omówienie wiersza i wyjaśnienie trudnych wyrazów
Zabawa matematyczna „Owoce w koszu”
Ćwiczenie grafomotoryczne „Czarne jagódki"
Praca plastyczna „Maliny”
Wykonanie ćwiczenia z kart pracy
Piątek: Kolczasty jeż.
Aktywność poranna i popołudniowa:
Ćwiczenie zmysłu równowagi
Zabawa z chustą animacyjna „Jaki to leśny owoc?"
Rytmika
Zajęcia główne:
Zajęcia społeczne w wykorzystaniem tekstu literackiego-kolczasty jeż
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Jeżyk”
Wysłuchanie wiersza Doroty Gellener Kolczasty jeżyk
Rozmowa inspirowana wierszem
Praca plastyczna „Kolczasty jez"
Wspólne sprzątanie i prezentacja prac
Zabawa słuchowa - dzielenie na sylaby
Tydzień V
Temat tygodnia:Lubię teatr.
Poniedziałek:Międzynarodowy Dzień Teatru .
Aktywność poranna i popołudniowa:
Zabawa „Jaki masz nastrój?"
Zabawa matematyczna „Wiosenne kwiaty"
Rozwiązywanie zagadek słownych „O kim mowa?"
Zajęcia rytmiczne
Zajęcia główne:
Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego - rozpoczynamy przygodę z teatrem.
„Rozgrzewka aktorska" - zabawa usprawniająca mięśnie twarzy
Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskie „Idziemy do teatru”
Rozmowa inspirowana opowiadaniem
Zabawa „Z jakiej bajki jest ten rekwizyt?”
Wtorek: W teatrze lalek.
Aktywność poranna i popołudniowa:
Zajęcia angielskiego
Zabawa integracyjna „Witamy się różnymi częściami ciała”
Zabawa słowna „Przeciwieństwa”
Zabawa tropiąca czerwona piłeczka
Zajęcia główne:
Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego
Rozmowa tematyczna „Lalki teatralne”
Wykonanie ćwiczenia z kart pracy
Wysłuchanie tekstu Urszuli Piotrowskiej „Wyprawa teatralnych lalek”
Rozmowa inspirowana opowiadaniem
Praca techniczna pacynki
Środa: Pantomima.
Aktywność poranna i popołudniowa:
Spacer/zajęcia sportowe
Zabawa naśladujaca „Miny”- usprawnianie motoryki małej
Zabawa pantomimiczna „Zgadnij kim jestem?”
Zabawa manualna „Wałeczki”
Zajęcia główne:
Zajęcia społeczne - pantomima
Zabawa integracyjna „Powitanie z piłką"
Zabawa tematyczna „Teatr pantomimy"
Ćwiczenie rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe „Występ mima”
Zagadki pantomimiczne
Praca plastyczna „Mim”
Wykonanie ćwiczenia z kart pracy
Czwartek: Maski teatralne.
Aktywność poranna i popołudniowa:
Zabawa naśladowcza „Różne rodzaje śmiechu"
Zabawa ruchowa „Przysiad z piłka"
Zabawa grupowa „Marsz przy piosence"
Zajęcia rytmiczne
Spacer/Zajęcia sportowe
Zajęcia główne:
Zajęcia społeczne - maski teatralne
Zabawa naśladowcza „Teatr emocii”
Rozmowa kierowana na temat masek
zabawa z puzzlami „Maski teatalne”
Zabawa matematyczna „Segregujemy maski”
Praca plastyczna „W kogo się zmieniłem?”
Piątek:Zapraszamy na przedstawienie.
Aktywność poranna i popołudniowa:
Zabawa relaksacyjna „Powitalne masażyki”
Zabawa ruchowa „Kolorowe obręcze"
Zabawa słuchowa „Każdy klaszcze tak jak ja!”
Zabawa oddechowa „Balony”
Spacer/Zajęcia sportowe
Zajęcia główne:
Zajęcia społeczne - zapraszamy na przedstawienie
Zabawa integracyjna „Zagraj jak ja!"
Zabawa konstrukcyjna „Budujemy scenę”
Zabawa dramowa „Nasze przedstawienie teatralne”