PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ MARZEC

Aktualności » PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ MARZEC

Tydzień I

Temat tygodnia : Zdrowy jak ryba

Środa : Piramida zdrowia

Aktywność poranna i popołudniowa :

- ćwiczenia poranne/ spacer

- Zdrowy kącik – zorganizowanie kącika z przedmiotami, które kojarzą się ze zdrowiem

- Lista zakupów – zabawa doskonaląca pamięć

- Brzuszek jak balonik – zabawa badawcza z balonami

Zajęcia główne :

- Zdrowy jak ryba – burza mózgów, wyjaśnienie powiedzenia „zdrowy jak ryba”

- Piramida zdrowia – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z piramidą zdrowego żywienia i kondycji fizycznej

- Ruch to zdrowie – zabawa naśladowcza , ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej

Czwartek : Dbam o czystość

Aktywność poranna i popołudniowa :

- ćwiczenia poranne (rytmika)

- Kącik czyścioszka – przygotowanie kącika czystości

- Czyste ręce to podstawa – zabawa orientacyjno – porządkowa

- Zdrowe zęby mam,bo o nie dbam – rozmowa na temat dbania o zęby i zabawa logopedyczna

- Prawda, fałsz – zabawa dydaktyczna utrwalająca omawianą tematykę

Zajęcia główne :

- „Królowa bałaganiara” - słuchanie wiersza D. Gellner i jego treści, rozmowa na temat dbania o czystość

- wykonanie karty pracy

Piątek : Dzielny pacjent – to ja !

Aktywność poranna i popołudniowa :

- ćwiczenia poranne / spacer

- W gabinecie lekarskim – przygotowanie kącika lekarskiego

- Numery alarmowe – ćwiczenia w klasyfikacji, utrwalenie numerów alarmowych

- Ratownicy – zabawa sprawnościowa z wykorzystaniem bandaży

Zajęcia główne :

- Chorobowy savoir – vivre – zabawy dramowe i ustalenie zasad zachowania się podczas wizyty u lekarza

- „Szczepionka” słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Szczepionka”oraz rozmowa na temat jego treści

- Strzykawka nie taka straszna – zabawa dramowa, oswojenie lęków

- Lekarskie zagadki – zabawa ruchowa, utrwalenie nazwy przyrządów lekarskich oraz ich zastosowania

- wykonanie karty pracy

Tydzień I

Temat tygodnia : Lubimy rysować i malować

Poniedziałek : Kolorowe kredki

Aktywność poranna i popołudniowa :

- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa „ Za czy przed wstążką ?”

- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa „Dzień krasnoludków”

- zabawa dydaktyczna „Różnice i podobieństwa”

- ćwiczenia poranne (rytmika)

- zabawa ruchowa naśladowcza „Malujemy ściany”

Zajęcia główne :

- prezentacja przedmiotów do prac plastycznych – grupowanie według podanego kryterium

- słuchanie wiersza D. Gellner „Kredki – siostrzyczki” - rozpoznawanie i nazywanie kolorów

- zabawa „Przynieś kolor” - klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy - koloru

- zabawa dydaktyczna „Porównaj”

Wtorek : W pracowni malarza

Aktywność poranna i popołudniowa :

- zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi kotów”

- zabawa pantomimiczna „Co to za czynność?”

- ćwiczenia poranne / spacer

- zabawa orientacyjno – porządkowa „Calineczki i żaby”

Zajęcia główne :

- rozmowa na temat pracy malarza

- ćwiczenie manualne w parach „Rysunek na plecach kolegi”

Środa : Malujemy na folii – Dzień Kobiet małych i dużych

Aktywność poranna i popołudniowa :

- zabawa ruchowa „Pędzelki i farbki”

- zabawa orientacyjno – porządkowa „ Spacer kaczek”

- ćwiczenia poranne / spacer

- zabawa dydaktyczna „Kot czy pies ?”

- zabawa orientacyjno – porządkowa „Królowa matka i mrówki”

Zajęcia główne :

- prezentacja filmu edukacyjnego o Dniu Kobiet

- nauka piosenki na Dzień Kobiet dla przedszkolaków

- prezentacja różnego rodzaju folii – badanie dotykiem, określanie sposobu wykorzystania

- ćwiczenia percepcji słuchowej

Czwartek : Rysujemy kredą

Aktywność poranna i popołudniowa :

- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Zepsuty samochód”

- zabawa „Wąż z klocków” - ćwiczenia w liczeniu

- ćwiczenia poranne – rytmika

- zabawa dydaktyczna „Do pary”

- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przesuwanie powalonego drzewa”

Zajęcia główne :

- zabawa badawcza „Poznajemy właściwości kredy”

- zajęcia plastyczne - rysowanie kredą

Piątek: Kolory tęczy

Aktywność poranna i popołudniowa :

- zabawa równoważna „Przynieś tacę”

- zabawa dydaktyczno – manualna „Narysuj coś kolorem ….”

- ćwiczenia poranne /spacer

- rozwiązywanie zagadek o kolorach

- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przesuwanie powalonego drzewa”

Zajęcia główne :

- nazywanie kolorów tęczy

- praca plastyczna - malowanie tęczy palcami

- zabawa plastyczno – dydaktyczna „Co może być w tym kolorze?

Tydzień II

Temat tygodnia : Lubimy śpiewać i grać

Poniedziałek : Gramy na bębenku

Aktywność poranna i popołudniowa :

- ćwiczenia poranne (rytmika)

- zabawa bieżna „ Leć jak rakieta”

- zabawa bieżna „Wolno-szybko”

- zabawa taneczna „Tańczymy tak, jak pokazuje kolega”

- zabawa dydaktyczna „Wyszukaj instrument” - poznawanie nazw instrumentów muzycznych

Zajęcia główne :

- zabawa rytmiczna „Słoneczko świeci”

- prezentacja instrumentu perkusyjnego – bębenka – omówienie wyglądu, słuchanie brzmienia, muzykowanie

- zaśpiewanie i zagranie na bębenku piosenki pt. „Jestem sobie przedszkolaczek”

- praca plastyczna „Malowane słońce”- malowanie farbą plakatową grubym pędzlem

Wtorek: Trampolinek spotyka ptaki

Aktywność poranna i popołudniowa :”

- ćwiczenia poranne /spacer

- język angielski

- zabawa bieżna „Slalom między kręglami”

- zabawa słuchowa „Dźwięki i szmery”

Zajęcia główne :

- zabawa artykulacyjna – opowiastka dźwiękonaśladowcza „Trampolinek spotyka ptaki”

- zabawa ruchowa „Drzewa na wietrze”

- zagadki dźwiękowe „Co to za dźwięk?”

Środa : Liczymy dźwięki

Aktywność poranna i popołudniowa :

- ćwiczenia poranne/spacer

- zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz kałużę”

- zabawa ruchowa na czworakach „Przejście przez przeszkodę”

Zajęcia główne :

- zabawa matematyczna „Ile razy zastukano?” - ćwiczenia w liczeniu

- zabawa rytmiczna „Klaśnięcie – stuknięcie „- rozpoznawanie i kontynuowanie rytmów

- ćwiczenie słuchu fonematycznego „Znajdź wyraz”

Czwartek : Gramy na dzwonkach

Aktywność poranna i popołudniowa :

- zabawa ruchowa na czworakach „Przejście przez obręcze”

- zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi pasikoników”

- ćwiczenia poranne (rytmika)

Zajęcia główne :

- prezentacja nowego instrumentu dzwonków, muzykowanie

- zabawa matematyczna „Liczymy płytki”

Piątek: Brzęczydełka z zakrętek

Aktywność poranna i popołudniowa :”

- ćwiczenia poranne /spacer

- zabawa ruchowa na czworakach „Leniwe pieski”

- zabawa muzyczna „Zaśpiewaj swoje imię”

- zabawa ruchowa na czworakach „Jak pies z kotem”

Zajęcia główne :

- zajęcia techniczne „Brzęczydełka z zakrętek”- wykonanie grzechotki

- słuchanie wiersza A. Frączek „Przedszkolna orkiestra” - rozmowa

- zabawa muzyczna „Nisko czy wysoko?”

Tydzień III

Temat tygodnia : Wiosna, wiosna

Poniedziałek : Nadchodzi wiosna – Pierwszy dzień Wiosny

Aktywność poranna i popołudniowa :

- ćwiczenia poranne (rytmika)

- powitanie przez dzieci Pani Wiosny

- rozmowa na temat wiosny i jej oznak w przyrodzie

- odczytanie listu od bałwanka

- wymarsz ulicami miasta wraz z Marzanną by uczcić nadejście wiosny

- pożegnanie Marzanny przy krótkiej rymowance

Zajęcia główne :

- zagadki słowne

- słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej „Trampolinek szuka wiosny”

- nauka piosenki o wiośnie

Wtorek : Wiosenna pogoda

Aktywność poranna i popołudniowa :”

- ćwiczenia poranne /spacer

- język angielski

- zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi pasikoników”

- ćwiczenie grafomotoryczne „Kolorowe ślimaki”

- zabawa bieżna „Dogoń sikorkę”

- zabawa matematyczna „Policz kropki”

Zajęcia główne :

- słuchanie wiersza J. Wrzesień „Deszcz wiosenny” z pokazywaniem i naśladowaniem głosem

- rozmowa na temat wiosennej pogody połączona z oglądaniem ilustracji

- zabawa ruchowa „Zjawiska pogodowe”

- praca plastyczna – wykonanie Pani Wiosny

Środa : Dzień wody

Aktywność poranna i popołudniowa :

- ćwiczenia poranne/spacer

- rozwiązywanie zagadki o wodzie – wprowadzenie do tematu dnia

- badamy wodę – obserwacja, wąchanie i próbowanie wody

- czy to też woda ? - oglądanie kostek lodu, obserwacja pary wodnej i jej skraplania

- schowaj się przed deszczem – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi

Zajęcia główne :

- rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin i o konieczności jej oszczędzania

- ruch twórczy – obrazowanie czynności przy których wykonywaniu potrzebna jest woda

- praca plastyczna o wodzie

Czwartek : Wiosenny kosz kwiatów

Aktywność poranna i popołudniowa :

- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przenoszenie wałka”

- zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Pływanie”

- ćwiczenia poranne (rytmika)

- zabawa dydaktyczna „Dary wiosny” rozpoznawanie cech charakterystycznych dla wiosny

Zajęcia główne :

- oglądanie prezentacji multimedialnej na temat wiosennych kwiatów – poznawanie nazw wiosennych kwiatów

- rozwiązywanie wiosennych zagadek

Piątek: Wiosenna gra planszowa

Aktywność poranna i popołudniowa :”

- ćwiczenia poranne /spacer

- zabawa ruchowa z elementami pełzania „Dżdżownice po deszczu”

- zabawa oddechowa „Wąchamy kwiatki”

- zabawa ruchowa tradycyjna „Karuzela”

- zabawa ruchowa „Kolorowe motylki”

- zabawa ruchowo- słowna „Pszczółki i mrówki”

Zajęcia główne :

- wiosenna gra planszowa - wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad , doskonalenie umiejętności matematycznych

Tydzień IV

Temat tygodnia : Wiosenne porządki

Poniedziałek : Dzień Teatru

Aktywność poranna i popołudniowa :

- ćwiczenia poranne (rytmika)

- wprowadzenie dzieci do tematu dnia

- rozmowa na temat pojęć związanych z teatrem

- rozmowa na temat tego, jak należy zachować się w teatrze

Zajęcia główne :

- zorganizowanie teatrzyku w sali przedszkolnej

- zabawa w Teatr

Wtorek : Sprzątamy mieszkanie

Aktywność poranna i popołudniowa :”

- ćwiczenia poranne /spacer

- język angielski

- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Psotne kaczorki”

- zabawa ruchowo – naśladowcza „Porządki w domu „

- zabawa ruchowa skoczna „Skaczące pionki”

- zabawa „Dopasuj do kształtu”- rozróżnianie kształtów

Zajęcia główne :

- „Co służy do sprzątania?” - burza mózgów

- zabawa sensoryczna „Tajemniczy worek”

- zabawa dydaktyczna „Sprzątamy w sali”

Środa : Robimy porządki w szafie

Aktywność poranna i popołudniowa :

- ćwiczenia poranne/spacer

- zabawa ruchowa skoczna „Przeskakiwanie woreczka”

- zabawa ruchowa na czworakach „Lisy”

- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Ciągnij szarfę”

- zabawa dydaktyczna „Jak mam się ubrać”

Zajęcia główne :

- wysłuchanie wiersza D. Gellner „Gdy nadchodzi wiosna”- rozmowa na temat wiersza

- wykonanie karty pracy

- zabawa „Wysoko – nisko”

Czwartek : Wiosenny parapet

Aktywność poranna i popołudniowa :

- zabawa orientacyjno – porządkowa „Calineczki i żaby”

- ćwiczenia poranne (rytmika)

- zabawa orientacyjno – porządkowa „Deszcz - śnieg”

Zajęcia główne :

- praca plastyczna „Kwiaty w wazonie”

- zabawa „Gramy w zielone”

- zabawa logopedyczna

Piątek: Wierzbowe gałązki

Aktywność poranna i popołudniowa :”

- ćwiczenia poranne / spacer

- zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Rzeźbiarz”

- zabawa dydaktyczna „Układamy kwadraty”- utrwalanie kształtu trójkąta i kwadratu

- zabawa słowna „ Powiedz, jaki jest ...”

- zabawa manualna „Podaj kotka”

- zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Rowerek”

Zajęcia główne :

- zabawa „Szukamy czegoś miłego i miękkiego”- rozwijanie zmysłu dotyku

- rozmowa na temat wierzbowych bazi, badanie zmysłami

- zabawa ruchowa z woreczkiem