PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ MARZEC
Aktualności » PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ MARZEC
Tydzień I
Temat tygodnia : Zdrowy jak ryba
Środa : Piramida zdrowia
Aktywność poranna i popołudniowa :
- ćwiczenia poranne/ spacer
- Zdrowy kącik – zorganizowanie kącika z przedmiotami, które kojarzą się ze zdrowiem
- Lista zakupów – zabawa doskonaląca pamięć
- Brzuszek jak balonik – zabawa badawcza z balonami
Zajęcia główne :
- Zdrowy jak ryba – burza mózgów, wyjaśnienie powiedzenia „zdrowy jak ryba”
- Piramida zdrowia – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z piramidą zdrowego żywienia i kondycji fizycznej
- Ruch to zdrowie – zabawa naśladowcza , ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej
Czwartek : Dbam o czystość
Aktywność poranna i popołudniowa :
- ćwiczenia poranne (rytmika)
- Kącik czyścioszka – przygotowanie kącika czystości
- Czyste ręce to podstawa – zabawa orientacyjno – porządkowa
- Zdrowe zęby mam,bo o nie dbam – rozmowa na temat dbania o zęby i zabawa logopedyczna
- Prawda, fałsz – zabawa dydaktyczna utrwalająca omawianą tematykę
Zajęcia główne :
- „Królowa bałaganiara” - słuchanie wiersza D. Gellner i jego treści, rozmowa na temat dbania o czystość
- wykonanie karty pracy
Piątek : Dzielny pacjent – to ja !
Aktywność poranna i popołudniowa :
- ćwiczenia poranne / spacer
- W gabinecie lekarskim – przygotowanie kącika lekarskiego
- Numery alarmowe – ćwiczenia w klasyfikacji, utrwalenie numerów alarmowych
- Ratownicy – zabawa sprawnościowa z wykorzystaniem bandaży
Zajęcia główne :
- Chorobowy savoir – vivre – zabawy dramowe i ustalenie zasad zachowania się podczas wizyty u lekarza
- „Szczepionka” słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Szczepionka”oraz rozmowa na temat jego treści
- Strzykawka nie taka straszna – zabawa dramowa, oswojenie lęków
- Lekarskie zagadki – zabawa ruchowa, utrwalenie nazwy przyrządów lekarskich oraz ich zastosowania
- wykonanie karty pracy
Tydzień I
Temat tygodnia : Lubimy rysować i malować
Poniedziałek : Kolorowe kredki
Aktywność poranna i popołudniowa :
- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa „ Za czy przed wstążką ?”
- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa „Dzień krasnoludków”
- zabawa dydaktyczna „Różnice i podobieństwa”
- ćwiczenia poranne (rytmika)
- zabawa ruchowa naśladowcza „Malujemy ściany”
Zajęcia główne :
- prezentacja przedmiotów do prac plastycznych – grupowanie według podanego kryterium
- słuchanie wiersza D. Gellner „Kredki – siostrzyczki” - rozpoznawanie i nazywanie kolorów
- zabawa „Przynieś kolor” - klasyfikowanie przedmiotów według wybranej cechy - koloru
- zabawa dydaktyczna „Porównaj”
Wtorek : W pracowni malarza
Aktywność poranna i popołudniowa :
- zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi kotów”
- zabawa pantomimiczna „Co to za czynność?”
- ćwiczenia poranne / spacer
- zabawa orientacyjno – porządkowa „Calineczki i żaby”
Zajęcia główne :
- rozmowa na temat pracy malarza
- ćwiczenie manualne w parach „Rysunek na plecach kolegi”
Środa : Malujemy na folii – Dzień Kobiet małych i dużych
Aktywność poranna i popołudniowa :
- zabawa ruchowa „Pędzelki i farbki”
- zabawa orientacyjno – porządkowa „ Spacer kaczek”
- ćwiczenia poranne / spacer
- zabawa dydaktyczna „Kot czy pies ?”
- zabawa orientacyjno – porządkowa „Królowa matka i mrówki”
Zajęcia główne :
- prezentacja filmu edukacyjnego o Dniu Kobiet
- nauka piosenki na Dzień Kobiet dla przedszkolaków
- prezentacja różnego rodzaju folii – badanie dotykiem, określanie sposobu wykorzystania
- ćwiczenia percepcji słuchowej
Czwartek : Rysujemy kredą
Aktywność poranna i popołudniowa :
- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Zepsuty samochód”
- zabawa „Wąż z klocków” - ćwiczenia w liczeniu
- ćwiczenia poranne – rytmika
- zabawa dydaktyczna „Do pary”
- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przesuwanie powalonego drzewa”
Zajęcia główne :
- zabawa badawcza „Poznajemy właściwości kredy”
- zajęcia plastyczne - rysowanie kredą
Piątek: Kolory tęczy
Aktywność poranna i popołudniowa :
- zabawa równoważna „Przynieś tacę”
- zabawa dydaktyczno – manualna „Narysuj coś kolorem ….”
- ćwiczenia poranne /spacer
- rozwiązywanie zagadek o kolorach
- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przesuwanie powalonego drzewa”
Zajęcia główne :
- nazywanie kolorów tęczy
- praca plastyczna - malowanie tęczy palcami
- zabawa plastyczno – dydaktyczna „Co może być w tym kolorze?
Tydzień II
Temat tygodnia : Lubimy śpiewać i grać
Poniedziałek : Gramy na bębenku
Aktywność poranna i popołudniowa :
- ćwiczenia poranne (rytmika)
- zabawa bieżna „ Leć jak rakieta”
- zabawa bieżna „Wolno-szybko”
- zabawa taneczna „Tańczymy tak, jak pokazuje kolega”
- zabawa dydaktyczna „Wyszukaj instrument” - poznawanie nazw instrumentów muzycznych
Zajęcia główne :
- zabawa rytmiczna „Słoneczko świeci”
- prezentacja instrumentu perkusyjnego – bębenka – omówienie wyglądu, słuchanie brzmienia, muzykowanie
- zaśpiewanie i zagranie na bębenku piosenki pt. „Jestem sobie przedszkolaczek”
- praca plastyczna „Malowane słońce”- malowanie farbą plakatową grubym pędzlem
Wtorek: Trampolinek spotyka ptaki
Aktywność poranna i popołudniowa :”
- ćwiczenia poranne /spacer
- język angielski
- zabawa bieżna „Slalom między kręglami”
- zabawa słuchowa „Dźwięki i szmery”
Zajęcia główne :
- zabawa artykulacyjna – opowiastka dźwiękonaśladowcza „Trampolinek spotyka ptaki”
- zabawa ruchowa „Drzewa na wietrze”
- zagadki dźwiękowe „Co to za dźwięk?”
Środa : Liczymy dźwięki
Aktywność poranna i popołudniowa :
- ćwiczenia poranne/spacer
- zabawa ruchowa skoczna „Przeskocz kałużę”
- zabawa ruchowa na czworakach „Przejście przez przeszkodę”
Zajęcia główne :
- zabawa matematyczna „Ile razy zastukano?” - ćwiczenia w liczeniu
- zabawa rytmiczna „Klaśnięcie – stuknięcie „- rozpoznawanie i kontynuowanie rytmów
- ćwiczenie słuchu fonematycznego „Znajdź wyraz”
Czwartek : Gramy na dzwonkach
Aktywność poranna i popołudniowa :
- zabawa ruchowa na czworakach „Przejście przez obręcze”
- zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi pasikoników”
- ćwiczenia poranne (rytmika)
Zajęcia główne :
- prezentacja nowego instrumentu dzwonków, muzykowanie
- zabawa matematyczna „Liczymy płytki”
Piątek: Brzęczydełka z zakrętek
Aktywność poranna i popołudniowa :”
- ćwiczenia poranne /spacer
- zabawa ruchowa na czworakach „Leniwe pieski”
- zabawa muzyczna „Zaśpiewaj swoje imię”
- zabawa ruchowa na czworakach „Jak pies z kotem”
Zajęcia główne :
- zajęcia techniczne „Brzęczydełka z zakrętek”- wykonanie grzechotki
- słuchanie wiersza A. Frączek „Przedszkolna orkiestra” - rozmowa
- zabawa muzyczna „Nisko czy wysoko?”
Tydzień III
Temat tygodnia : Wiosna, wiosna
Poniedziałek : Nadchodzi wiosna – Pierwszy dzień Wiosny
Aktywność poranna i popołudniowa :
- ćwiczenia poranne (rytmika)
- powitanie przez dzieci Pani Wiosny
- rozmowa na temat wiosny i jej oznak w przyrodzie
- odczytanie listu od bałwanka
- wymarsz ulicami miasta wraz z Marzanną by uczcić nadejście wiosny
- pożegnanie Marzanny przy krótkiej rymowance
Zajęcia główne :
- zagadki słowne
- słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej „Trampolinek szuka wiosny”
- nauka piosenki o wiośnie
Wtorek : Wiosenna pogoda
Aktywność poranna i popołudniowa :”
- ćwiczenia poranne /spacer
- język angielski
- zabawa ruchowa na czworakach „Wyścigi pasikoników”
- ćwiczenie grafomotoryczne „Kolorowe ślimaki”
- zabawa bieżna „Dogoń sikorkę”
- zabawa matematyczna „Policz kropki”
Zajęcia główne :
- słuchanie wiersza J. Wrzesień „Deszcz wiosenny” z pokazywaniem i naśladowaniem głosem
- rozmowa na temat wiosennej pogody połączona z oglądaniem ilustracji
- zabawa ruchowa „Zjawiska pogodowe”
- praca plastyczna – wykonanie Pani Wiosny
Środa : Dzień wody
Aktywność poranna i popołudniowa :
- ćwiczenia poranne/spacer
- rozwiązywanie zagadki o wodzie – wprowadzenie do tematu dnia
- badamy wodę – obserwacja, wąchanie i próbowanie wody
- czy to też woda ? - oglądanie kostek lodu, obserwacja pary wodnej i jej skraplania
- schowaj się przed deszczem – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi
Zajęcia główne :
- rozmowa z dziećmi na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin i o konieczności jej oszczędzania
- ruch twórczy – obrazowanie czynności przy których wykonywaniu potrzebna jest woda
- praca plastyczna o wodzie
Czwartek : Wiosenny kosz kwiatów
Aktywność poranna i popołudniowa :
- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przenoszenie wałka”
- zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Pływanie”
- ćwiczenia poranne (rytmika)
- zabawa dydaktyczna „Dary wiosny” rozpoznawanie cech charakterystycznych dla wiosny
Zajęcia główne :
- oglądanie prezentacji multimedialnej na temat wiosennych kwiatów – poznawanie nazw wiosennych kwiatów
- rozwiązywanie wiosennych zagadek
Piątek: Wiosenna gra planszowa
Aktywność poranna i popołudniowa :”
- ćwiczenia poranne /spacer
- zabawa ruchowa z elementami pełzania „Dżdżownice po deszczu”
- zabawa oddechowa „Wąchamy kwiatki”
- zabawa ruchowa tradycyjna „Karuzela”
- zabawa ruchowa „Kolorowe motylki”
- zabawa ruchowo- słowna „Pszczółki i mrówki”
Zajęcia główne :
- wiosenna gra planszowa - wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad , doskonalenie umiejętności matematycznych
Tydzień IV
Temat tygodnia : Wiosenne porządki
Poniedziałek : Dzień Teatru
Aktywność poranna i popołudniowa :
- ćwiczenia poranne (rytmika)
- wprowadzenie dzieci do tematu dnia
- rozmowa na temat pojęć związanych z teatrem
- rozmowa na temat tego, jak należy zachować się w teatrze
Zajęcia główne :
- zorganizowanie teatrzyku w sali przedszkolnej
- zabawa w Teatr
Wtorek : Sprzątamy mieszkanie
Aktywność poranna i popołudniowa :”
- ćwiczenia poranne /spacer
- język angielski
- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Psotne kaczorki”
- zabawa ruchowo – naśladowcza „Porządki w domu „
- zabawa ruchowa skoczna „Skaczące pionki”
- zabawa „Dopasuj do kształtu”- rozróżnianie kształtów
Zajęcia główne :
- „Co służy do sprzątania?” - burza mózgów
- zabawa sensoryczna „Tajemniczy worek”
- zabawa dydaktyczna „Sprzątamy w sali”
Środa : Robimy porządki w szafie
Aktywność poranna i popołudniowa :
- ćwiczenia poranne/spacer
- zabawa ruchowa skoczna „Przeskakiwanie woreczka”
- zabawa ruchowa na czworakach „Lisy”
- zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Ciągnij szarfę”
- zabawa dydaktyczna „Jak mam się ubrać”
Zajęcia główne :
- wysłuchanie wiersza D. Gellner „Gdy nadchodzi wiosna”- rozmowa na temat wiersza
- wykonanie karty pracy
- zabawa „Wysoko – nisko”
Czwartek : Wiosenny parapet
Aktywność poranna i popołudniowa :
- zabawa orientacyjno – porządkowa „Calineczki i żaby”
- ćwiczenia poranne (rytmika)
- zabawa orientacyjno – porządkowa „Deszcz - śnieg”
Zajęcia główne :
- praca plastyczna „Kwiaty w wazonie”
- zabawa „Gramy w zielone”
- zabawa logopedyczna
Piątek: Wierzbowe gałązki
Aktywność poranna i popołudniowa :”
- ćwiczenia poranne / spacer
- zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Rzeźbiarz”
- zabawa dydaktyczna „Układamy kwadraty”- utrwalanie kształtu trójkąta i kwadratu
- zabawa słowna „ Powiedz, jaki jest ...”
- zabawa manualna „Podaj kotka”
- zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe „Rowerek”
Zajęcia główne :
- zabawa „Szukamy czegoś miłego i miękkiego”- rozwijanie zmysłu dotyku
- rozmowa na temat wierzbowych bazi, badanie zmysłami
- zabawa ruchowa z woreczkiem