PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ - LIPIEC
Archiwum » PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ - LIPIEC
Tydzień I
Temat: Podróż do krainy pełnej zdrowia.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Poniedziałek: Piramida żywienia.
Wysłuchanie bajki wprowadzającej „Podróż do krainy zdrowia”.
Pierwsza stacja zdrowe żywienie- zabawa ruchowa ze śpiewem przy akompaniamencie piosenki „Jedzie pociąg z daleka “.
Piramida żywienia przedszkolaka- ogólny opis pięter i grup żywieniowych.
Zabawa ruchowa z elementami edukacji matematycznej „Zaczarowane przysmaki”- porównywanie liczebności, przeliczanie elementów.
Oddzielanie produktów zdrowych od niezdrowych.
Rozsypanka „Piramida” praca plastyczno-techniczna.
Wtorek: Słodycze i ich zamienniki.
Druga stacja-zdrowe zamienniki słodyczy.
Miejsce słodyczy w piramidzie żywienia-rozmowa sterowana.
Aforyzmy o słodyczach-słuchanie i omówienie aforyzmów, prowadzące dzieci do wniosku, że przyczyną dolegliwości i chorób jest nadmierne spożywanie słodyczy.
Negatywne skutki jedzenia słodyczy.
Uczymy się stosować zdrowsze zamienniki słodyczy- dzieci poznają produkty, które są smaczne, a zarazem dużo zdrowsze od słodyczy- miód, syrop klonowy, ksylitol(cukier brzozowy), świeże i suszone owoce.
Warsztaty kulinarne-przygotowanie z dziećmi zdrowych słodyczy- sałatka owocowa, owocowe szaszłyki.
Środa: Higiena osobista.
Trzecia stacja higiena osobista- zabawa ruchowa ze śpiewem.
Zagadki- dzieci odgadują i jednocześnie wybierają z koszyka przedmiot, który jest rozwiązaniem zagadki.
Rozmowa na temat zasad higieny osobistej, ukazanie związku pomiędzy przestrzeganiem zasad higieny osobistej, a profilaktyką chorób zakaźnych.
„Mydło lubi zabawę”- zabawa naśladowcza przy piosence.
Wysłuchanie wiersza S. Karaczewskiego „Dla każdego coś zdrowego”.
Rozmowa na temat wiersza.
Zabawa bańki mydlane.
Czwartek: Praca stomatologa.
Śpiew połączony z improwizacja ruchową- „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”.
Czwarta stacja – zdrowe zęby; celem podróży jest gabinet stomatologiczny. zaimprowizowany na dywanie (plansze, zdjęcia).
Skąd biorą się zęby i do czego służą?
Dlaczego trzeba dbać o zęby mleczne?
Odsłuchanie i omówienie z dziećmi treści wiersza Jana Brzechwy „Natka szczerbatka”.
Wysłuchanie piosenki „Dbaj o zęby”.
Piątek: Budujemy odporność.
Recytacja wiersza Jana Brzechwy „Katar”.
Rozmowa na temat treści wiersza mająca na celu, sformułowanie pojęcia odporności, zdrowia i choroby; poruszenie tematu objawów różnych chorób.
Prezentacja i omówienie przeznaczenia lekarstw, termometru, stetoskopu.
Zabawa ruchowo-naśladowcza na podstawie wiersza „Gimnastyka dni tygodnia”.
Nauka na pamięć wiersza „Witaminowe abecadło”.
Praca plastyczna „Witaminowe abecadło” dzieci wypełniają kolorowym papierem wzory owoców i warzyw.
Plan pracy lipiec 2021
Tydzień II
Temat: W krainie baśni i bajek.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Poniedziałek: Spotkanie z książką.
Zabawa twórcza „Czy wy wiecie, czy nie wiecie, krasnoludki są na świecie...” - słuchanie opowiadania z podkładem muzycznym i ilustrowanie słów ruchem.
Rozmowa na temat treści opowiadania.
Zabawa ruchowa „Kto został zaczarowany?”
Baśniowe zagadki- odczytanie przez nauczyciela fragmentów bajek, zadaniem dzieci jest odgadnięcie jaka to bajka.
Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne na podstawie wiersza E.M. Skorek „Kołysanka dla puchatka”.
Wysłuchanie bajki „Śpiąca królewna”
Praca plastyczna- kolorowanie postaci z bajek.
Wtorek: Dbajmy o książki.
Rozmowa na temat „Co to jest zakładka?, Kiedy jest używana?, W jakim celu? ”.
Oglądanie książeczek w „Kąciku książki”- segregowanie ich na niezniszczone i na zniszczone.
Słuchanie opowiadania H. Świdzińskiej „Wędrówka słonia”- rozmowa na temat treści opowiadania.
Ustalenie wspólnych zasad korzystania z „Kącika książek”.
Nauka rymowanki o książce.
Wysłuchanie bajki „Kopciuszek”.
Zabawa „Bal na zamku”- tańce do muzyki poważnej, rozwijanie ekspresji ruchowej inspirowanej muzyką.
Praca plastyczno-techniczna- wykonanie zakładki do książek.
Nauczyciel prosi dzieci, aby przyniosły do przedszkola swoją ulubioną książeczkę.
Środa: Gdzie mieszka książeczka?
Wypowiedzi dzieci na temat książek przyniesionych z domu.
Ćwiczenia wizualizacyjne „Ja książka”- dzieci leżą na dywanie i słuchają nauczyciela.
Rozmowa na temat księgarni i biblioteki.
Wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan „Biblioteka”- rozmowa na temat treści opowiadania.
Zabawy rytmiczne i inscenizacyjne przy piosence „Na bal z Kopciuszkiem”.
Ćwiczenia grafomotoryczne- kopiowanie przez kalkę techniczną konturów postaci z bajek.
Czwartek: Miś Uszatek.
Zabawa „ Z jakiej bajki?”-dzieci turlają kostką, nazywają, co przedstawia „wyrzucony” obrazek i mówią, z jaką bajką im się kojarzy.
Wysłuchanie piosenki „Miś Uszatek”- rozmowa na temat piosenki.
Zabawa „Co robi miś?.
Wysłuchanie wiersza E. Śnieżkowskiej- Bielak „Domek z bajkami”-rysowanie domku na koguciej nóżce.
Nauka refrenu piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.
Zabawa ruchowo- naśladowcza z rymowanką o misiu Uszatku.
Oglądanie bajki „Jaś i Małgosia”.
Piątek: Bajkowe bale.
Zabawa „Wszystko gra”-konstruowanie prostych instrumentów muzycznych z przedmiotów użytku codziennego.
Wymyślanie nazw instrumentów i wspólne muzykowanie- kształtowanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej.
Zabawa „ Budujemy zamek”-zabawa konstrukcyjna z wykorzystaniem klocków.
Zabawa ortofonicza „W zamku straszy”- ćwiczenia artykulacyjne.
Zagadki słowno-ruchowe „Kim będę na balu?”.
Wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Posłuchajcie bajeczki”-rozmowa na temat wiersza.
Plan pracy lipiec 2021
Tydzień III
Temat: Wodne opowieści.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Poniedziałek:Oceany, morza, jeziora, rzeki .
„Wesołe powitanie” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności podane w powianiu.
„Zbiorniki wodne” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie zdjęcia zbiorników wodnych, tak, żeby dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie zaprasza kolejne dzieci i prosi je o odkrywanie i opisywanie co znajduje się na zdjęciach.
„Wskakujemy do wody” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie krążki/szarfy/obręcze – „zbiorniki wodne”. Dzieci poruszają się po sali omijając „zbiorniki wodne”.
„Nazwy oceanów, mórz, jezior i rzek” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka opowiada dzieciom o zbiornikach wodnych, pokazując je na mapach świata i Polski
„Morskie fale” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kręgu i trzymają chustę animacyjną. Poruszają nią według wskazówek nauczycielki.
„Morskie zawody” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka podaje dzieciom nazwę zawodu związanego z morzem, wypowiadając go sylabami. Następnie nauczycielka przedstawia zdjęcia i opowiada czy zajmuje się dana osoba
„Wyprawa przez morza i oceany” – zabawa ruchowa-orientacyjna.
„Oto ja: ośmiornica Anastazja” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka opowiada dzieciom historię o Ośmiornicy Anastazji.
„Move Like Sea Animals” – osłuchanie z piosenką – Dzieci słuchają piosenki i próbują naśladować ruchy.
Wtorek: Poznajemy oceany.
„Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi.
„Kto mieszka w oceanie?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka pyta dzieci jakie zwierzęta, które zamieszkują w oceanie poznały wczoraj. Nauczycielka podaje podstawowe informacje o każdym zwierzątku. Nauczycielka podaje podstawowe informacje o każdym zwierzątku.
„Nazwy oceanów” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie.
„To ja delfin” – oglądanie filmu – Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat filmu.
„Akrobacje delfinów” – zabawa ruchowa – dzieci – „delfiny” wykonują ćwiczenia zgodnie z hasłami nauczycielki.
„Ocean w butelce” – wykonanie doświadczenia – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi jak należy wykonać ocean w butelce.
„W oceanie” – zabawa ruchowa – z emblematami zwierząt morskich.
„Gdzieś w głębinach morskich fal” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki.
Środa: Zwierzęta morskie
„Powitanki” – powitanie z dziećmi
„Zwierzęta oceanicznych głębin” – zabawa dydaktyczna – krzyżówka.
„Taniec w głębinach oceanicznych fal” – zabawa ruchowa – Dzieci wykonują improwizację ruchową do utworu “Marzenie”.
„Zwierzęta mórz i oceanów” – wykonanie pracy plastycznej.
„Kraby” – zabawa ruchowa – dzieci – „kraby” poruszają się po sali na tak jak kraby.
„Co kryją morskie głębiny?” – zabawa dydaktyczna – dzieci oglądają ilustracje przedstawiające morskie głębiny. Nauczycielka zadaje dzieciom zadania matematyczne.
„Wyścig z ośmiornicą” – zabawa ruchowa.
„Jak zbudowana jest ryba?” – zabawa dydaktyczna – poznanie części ciała ryby.
„Move Like Sea Animals” – słuchanie i próby śpiewania piosenki.
Czwartek: Bałtyk – nasze polskie morze.
„Masaż na dobry humor” – powitanie z dziećmi.
„Szum morza” – wprowadzenie do tematu dnia, słuchanie odglosów szumu morza.
„Morze Bałtyckie” – zabawa dydaktyczna – wskazanie Morza Bałtyckiego na mapie Polski. Przybliżenie legendy Morza Bałtyckiego.
„Oto Morze Bałtyckie jest” – zabawa muzyczno-ruchowa.
„Pocztówka znad morza” – wykonanie pracy plastycznej .
„Panie rekinie, czy możemy przepłynąć przez morze?” – zabawa ruchowa.
„Obieg wody w przyrodzie” – zabawa dydaktyczna . Nauczycielka włącza dzieciom film edukacyjny i następnie zadaje dzieciom pytania.
„Rzeka, morze, ocean!” – zabawa ruchowa – dzieci spacerują po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie.
„Find an octupus” – zabawa dydaktyczna z chustą animacyjną.
Piątek:Pirackie przygody.
„Robimy kółeczko” – powitanie z dziećmi.
„Odkoduj temat zajęć” – wprowadzenie do tematu zajęć,kolorowanka,dzięki której dzieci dowiedzą się jaki jest temat zajęć.
„Papugi” – zabawa ruchowa – dzieci – „papugi” poruszają się po sali w rytmie piosenki „Z piratami w świat”.
„Wyprawa po skarb” – zabawa dydaktyczna
„Co rozpuszcza się w wodzie?” -Nauczycielka razem z dziećmi przeprowadza doświadczenie i wspólnie sprawdzają, jaki produkt rozpuści się w wodzie.
„Zdobywamy pożywienie” – zabawa zręcznościowa.
„Piracka gimnastyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
„Czapka pirata” – wykonanie pracy plastycznej.
TEMAT TYGODNIA: BEZPIECZNE I RADOSNE WAKACJE
PONIEDZIAŁEK: BEZPIECZNE WAKACJE
Rozwiązywanie krzyżówek- wprowadzenie do tamatu
Bezpieczna zabawa na podwórku- ustalenie zasad bezpiecznych zabaw
Zabawa ruchowa „zrób to co ja”
Zabawa dydaktyczna „miejsca, w których nie można się bawić”- zapoznanie dzieci z miejscami zagrażającymi zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci
Przypomnienie zasad bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym- „ulica nie jest do zabawy”
WTOREK: WAKACYJNE RADY
Wysłuchanie wiersza „Wakacyjna przygoda”
Rozmowa na temat wysłuchanego utworu
Słuchanie piosenki „Niech żyją wakacje”
Zabawa ruchowa przy muzyce „zbieramy muszelki „
Zabawa plastyczna „wakacyjne marzenia”- malowanie na folii spożywczej
Rozmowa na temat bezpieczeństwa nad morzem i w górach
Przedstawienie niebezpiecznych przedmiotów w domu oraz rozmowa dlaczego te przedmioty stanowią dla nas niebezpieczeństwo
ŚRODA: LATO W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM
Zgaduj zgadula- zagadki o owocach i warzywach
Zabawa dydaktyczna – jak nazywa się ten owoc?
Zabawa ruchowa – zrywamy czereśnie (reagowanie na tempo muzyki: muzyka szybka – dzieci idą w podskokach do ogródka, muzyka powolna – zrywają czereśnie)
Zabawa dydaktyczno- ruchowa „znajdź swoją parę” (każde dziecko dostaje sylwetę owocu lub warzywa na patyku, gdy gra muzyka – dzieci biegają, gdy muzyka przestaje grać – każde dziecko szuka kolegi z takim samym obrazkiem)
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym
Zabawa matematyczna „warzywa dziadka” – przeliczanie warzyw i owoców rosnących w ogrodzie dziadka, podskakiwanie, wytupywanie tyle razy, ile jest główek kapusty, rzodkiewek, itp.
CZWARTEK: LETNIE ZABAWY RUCHOWE
Bezpieczne wakacje- bajka edukacyjna
Ćwiczenia poranne
Zabawa relaksująca- Spacer
Ćwiczenie oparte na relacji koleżeńskiej „rowerek” (Dzieci w parach kładą się na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi w kolanach. Następnie stopy opierają o stopy partnera i razem wykonują nogami tzw. „rowerek” (ruchy koliste))
Wysłuchanie opowiadania „Przygoda na ulicy”
Rozmowa na temat opowiadania
PIĄTEK: SPOTKANIE Z POLICJĄ, STRAŻĄ LUB RATOWNIKIEM
Rozwiązywanie zagadek „kim jest policjant, strażak i ratownik”
Poznanie specyfiki zawodów
Poznanie numerów alarmowych
„uratuj misia”- nauka udzielania pierwszej pomocy
Zabawa plastyczna „wóz specjalistyczny”