PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ - LIPIEC

Archiwum » PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ - LIPIEC

Tydzień I

Temat: Podróż do krainy pełnej zdrowia.



PRZEBIEG ZAJĘĆ



Poniedziałek: Piramida żywienia.

  • Wysłuchanie bajki wprowadzającej „Podróż do krainy zdrowia”.

  • Pierwsza stacja zdrowe żywienie- zabawa ruchowa ze śpiewem przy akompaniamencie piosenki „Jedzie pociąg z daleka “.

  • Piramida żywienia przedszkolaka- ogólny opis pięter i grup żywieniowych.

  • Zabawa ruchowa z elementami edukacji matematycznej „Zaczarowane przysmaki”- porównywanie liczebności, przeliczanie elementów.

  • Oddzielanie produktów zdrowych od niezdrowych.

  • Rozsypanka „Piramida” praca plastyczno-techniczna.

Wtorek: Słodycze i ich zamienniki.

  • Druga stacja-zdrowe zamienniki słodyczy.

  • Miejsce słodyczy w piramidzie żywienia-rozmowa sterowana.

  • Aforyzmy o słodyczach-słuchanie i omówienie aforyzmów, prowadzące dzieci do wniosku, że przyczyną dolegliwości i chorób jest nadmierne spożywanie słodyczy.

  • Negatywne skutki jedzenia słodyczy.

  • Uczymy się stosować zdrowsze zamienniki słodyczy- dzieci poznają produkty, które są smaczne, a zarazem dużo zdrowsze od słodyczy- miód, syrop klonowy, ksylitol(cukier brzozowy), świeże i suszone owoce.

  • Warsztaty kulinarne-przygotowanie z dziećmi zdrowych słodyczy- sałatka owocowa, owocowe szaszłyki.

Środa: Higiena osobista.

  • Trzecia stacja higiena osobista- zabawa ruchowa ze śpiewem.

  • Zagadki- dzieci odgadują i jednocześnie wybierają z koszyka przedmiot, który jest rozwiązaniem zagadki.

  • Rozmowa na temat zasad higieny osobistej, ukazanie związku pomiędzy przestrzeganiem zasad higieny osobistej, a profilaktyką chorób zakaźnych.

  • „Mydło lubi zabawę”- zabawa naśladowcza przy piosence.

  • Wysłuchanie wiersza S. Karaczewskiego „Dla każdego coś zdrowego”.

  • Rozmowa na temat wiersza.

  • Zabawa bańki mydlane.

Czwartek: Praca stomatologa.

  • Śpiew połączony z improwizacja ruchową- „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”.

  • Czwarta stacja – zdrowe zęby; celem podróży jest gabinet stomatologiczny. zaimprowizowany na dywanie (plansze, zdjęcia).

  • Skąd biorą się zęby i do czego służą?

  • Dlaczego trzeba dbać o zęby mleczne?

  • Odsłuchanie i omówienie z dziećmi treści wiersza Jana Brzechwy „Natka szczerbatka”.

  • Wysłuchanie piosenki „Dbaj o zęby”.

Piątek: Budujemy odporność.

  • Recytacja wiersza Jana Brzechwy „Katar”.

  • Rozmowa na temat treści wiersza mająca na celu, sformułowanie pojęcia odporności, zdrowia i choroby; poruszenie tematu objawów różnych chorób.

  • Prezentacja i omówienie przeznaczenia lekarstw, termometru, stetoskopu.

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza na podstawie wiersza „Gimnastyka dni tygodnia”.

  • Nauka na pamięć wiersza „Witaminowe abecadło”.

  • Praca plastyczna „Witaminowe abecadło” dzieci wypełniają kolorowym papierem wzory owoców i warzyw.



Plan pracy lipiec 2021



Tydzień II

Temat: W krainie baśni i bajek.



PRZEBIEG ZAJĘĆ



Poniedziałek: Spotkanie z książką.

  • Zabawa twórcza „Czy wy wiecie, czy nie wiecie, krasnoludki są na świecie...” - słuchanie opowiadania z podkładem muzycznym i ilustrowanie słów ruchem.

  • Rozmowa na temat treści opowiadania.

  • Zabawa ruchowa „Kto został zaczarowany?”

  • Baśniowe zagadki- odczytanie przez nauczyciela fragmentów bajek, zadaniem dzieci jest odgadnięcie jaka to bajka.

  • Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne na podstawie wiersza E.M. Skorek „Kołysanka dla puchatka”.

  • Wysłuchanie bajki „Śpiąca królewna”

  • Praca plastyczna- kolorowanie postaci z bajek.

Wtorek: Dbajmy o książki.

  • Rozmowa na temat „Co to jest zakładka?, Kiedy jest używana?, W jakim celu? ”.

  • Oglądanie książeczek w „Kąciku książki”- segregowanie ich na niezniszczone i na zniszczone.

  • Słuchanie opowiadania H. Świdzińskiej „Wędrówka słonia”- rozmowa na temat treści opowiadania.

  • Ustalenie wspólnych zasad korzystania z „Kącika książek”.

  • Nauka rymowanki o książce.

  • Wysłuchanie bajki „Kopciuszek”.

  • Zabawa „Bal na zamku”- tańce do muzyki poważnej, rozwijanie ekspresji ruchowej inspirowanej muzyką.

  • Praca plastyczno-techniczna- wykonanie zakładki do książek.

Nauczyciel prosi dzieci, aby przyniosły do przedszkola swoją ulubioną książeczkę.

Środa: Gdzie mieszka książeczka?

  • Wypowiedzi dzieci na temat książek przyniesionych z domu.

  • Ćwiczenia wizualizacyjne „Ja książka”- dzieci leżą na dywanie i słuchają nauczyciela.

  • Rozmowa na temat księgarni i biblioteki.

  • Wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan „Biblioteka”- rozmowa na temat treści opowiadania.

  • Zabawy rytmiczne i inscenizacyjne przy piosence „Na bal z Kopciuszkiem”.

  • Ćwiczenia grafomotoryczne- kopiowanie przez kalkę techniczną konturów postaci z bajek.

Czwartek: Miś Uszatek.

  • Zabawa „ Z jakiej bajki?”-dzieci turlają kostką, nazywają, co przedstawia „wyrzucony” obrazek i mówią, z jaką bajką im się kojarzy.

  • Wysłuchanie piosenki „Miś Uszatek”- rozmowa na temat piosenki.

  • Zabawa „Co robi miś?.

  • Wysłuchanie wiersza E. Śnieżkowskiej- Bielak „Domek z bajkami”-rysowanie domku na koguciej nóżce.

  • Nauka refrenu piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.

  • Zabawa ruchowo- naśladowcza z rymowanką o misiu Uszatku.

  • Oglądanie bajki „Jaś i Małgosia”.

Piątek: Bajkowe bale.

  • Zabawa „Wszystko gra”-konstruowanie prostych instrumentów muzycznych z przedmiotów użytku codziennego.

  • Wymyślanie nazw instrumentów i wspólne muzykowanie- kształtowanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej.

  • Zabawa „ Budujemy zamek”-zabawa konstrukcyjna z wykorzystaniem klocków.

  • Zabawa ortofonicza „W zamku straszy”- ćwiczenia artykulacyjne.

  • Zagadki słowno-ruchowe „Kim będę na balu?”.

  • Wysłuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Posłuchajcie bajeczki”-rozmowa na temat wiersza.

Plan pracy lipiec 2021



Tydzień III

Temat: Wodne opowieści.



PRZEBIEG ZAJĘĆ



Poniedziałek:Oceany, morza, jeziora, rzeki .



  • „Wesołe powitanie” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności podane w powianiu.

  • „Zbiorniki wodne” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie zdjęcia zbiorników wodnych, tak, żeby dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie zaprasza kolejne dzieci i prosi je o odkrywanie i opisywanie co znajduje się na zdjęciach.

  • „Wskakujemy do wody” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie krążki/szarfy/obręcze – „zbiorniki wodne”. Dzieci poruszają się po sali omijając „zbiorniki wodne”.

  • „Nazwy oceanów, mórz, jezior i rzek” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka opowiada dzieciom o zbiornikach wodnych, pokazując je na mapach świata i Polski

  • „Morskie fale” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kręgu i trzymają chustę animacyjną. Poruszają nią według wskazówek nauczycielki.

  • „Morskie zawody” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka podaje dzieciom nazwę zawodu związanego z morzem, wypowiadając go sylabami. Następnie nauczycielka przedstawia zdjęcia i opowiada czy zajmuje się dana osoba

  • „Wyprawa przez morza i oceany” – zabawa ruchowa-orientacyjna.

  • „Oto ja: ośmiornica Anastazja” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka opowiada dzieciom historię o Ośmiornicy Anastazji.

  • „Move Like Sea Animals” – osłuchanie z piosenką – Dzieci słuchają piosenki i próbują naśladować ruchy.

Wtorek: Poznajemy oceany.

  • „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi.

  • „Kto mieszka w oceanie?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka pyta dzieci jakie zwierzęta, które zamieszkują w oceanie poznały wczoraj. Nauczycielka podaje podstawowe informacje o każdym zwierzątku. Nauczycielka podaje podstawowe informacje o każdym zwierzątku.

  • „Nazwy oceanów” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie.

  • „To ja delfin” – oglądanie filmu – Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat filmu.

  • „Akrobacje delfinów” – zabawa ruchowa – dzieci – „delfiny” wykonują ćwiczenia zgodnie z hasłami nauczycielki.

  • „Ocean w butelce” – wykonanie doświadczenia – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi jak należy wykonać ocean w butelce.

  • „W oceanie” – zabawa ruchowa – z emblematami zwierząt morskich.

  • „Gdzieś w głębinach morskich fal” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki.



Środa: Zwierzęta morskie

  • „Powitanki” – powitanie z dziećmi

  • „Zwierzęta oceanicznych głębin” – zabawa dydaktyczna – krzyżówka.

  • „Taniec w głębinach oceanicznych fal” – zabawa ruchowa – Dzieci wykonują improwizację ruchową do utworu “Marzenie”.

  • „Zwierzęta mórz i oceanów” – wykonanie pracy plastycznej.

  • „Kraby” – zabawa ruchowa – dzieci – „kraby” poruszają się po sali na tak jak kraby.

  • „Co kryją morskie głębiny?” – zabawa dydaktyczna – dzieci oglądają ilustracje przedstawiające morskie głębiny. Nauczycielka zadaje dzieciom zadania matematyczne.

  • „Wyścig z ośmiornicą” – zabawa ruchowa.

  • „Jak zbudowana jest ryba?” – zabawa dydaktyczna – poznanie części ciała ryby.

  • „Move Like Sea Animals” – słuchanie i próby śpiewania piosenki.



Czwartek: Bałtyk – nasze polskie morze.

  • „Masaż na dobry humor” – powitanie z dziećmi.

  • „Szum morza” – wprowadzenie do tematu dnia, słuchanie odglosów szumu morza.

  • „Morze Bałtyckie” – zabawa dydaktyczna – wskazanie Morza Bałtyckiego na mapie Polski. Przybliżenie legendy Morza Bałtyckiego.

  • „Oto Morze Bałtyckie jest” – zabawa muzyczno-ruchowa.

  • „Pocztówka znad morza” – wykonanie pracy plastycznej .

  • „Panie rekinie, czy możemy przepłynąć przez morze?” – zabawa ruchowa.

  • „Obieg wody w przyrodzie” – zabawa dydaktyczna . Nauczycielka włącza dzieciom film edukacyjny i następnie zadaje dzieciom pytania.

  • „Rzeka, morze, ocean!” – zabawa ruchowa – dzieci spacerują po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie.

  • „Find an octupus” – zabawa dydaktyczna z chustą animacyjną.

Piątek:Pirackie przygody.

  • „Robimy kółeczko” – powitanie z dziećmi.

  • „Odkoduj temat zajęć” – wprowadzenie do tematu zajęć,kolorowanka,dzięki której dzieci dowiedzą się jaki jest temat zajęć.

  • „Papugi” – zabawa ruchowa – dzieci – „papugi” poruszają się po sali w rytmie piosenki „Z piratami w świat”.

  • „Wyprawa po skarb” – zabawa dydaktyczna

  • „Co rozpuszcza się w wodzie?” -Nauczycielka razem z dziećmi przeprowadza doświadczenie i wspólnie sprawdzają, jaki produkt rozpuści się w wodzie.

  • „Zdobywamy pożywienie” – zabawa zręcznościowa.

  • „Piracka gimnastyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

  • „Czapka pirata” – wykonanie pracy plastycznej.

TEMAT TYGODNIA: BEZPIECZNE I RADOSNE WAKACJE

PONIEDZIAŁEK: BEZPIECZNE WAKACJE

  • Rozwiązywanie krzyżówek- wprowadzenie do tamatu

  • Bezpieczna zabawa na podwórku- ustalenie zasad bezpiecznych zabaw

  • Zabawa ruchowa „zrób to co ja”

  • Zabawa dydaktyczna „miejsca, w których nie można się bawić”- zapoznanie dzieci z miejscami zagrażającymi zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci

  • Przypomnienie zasad bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym- „ulica nie jest do zabawy”

WTOREK: WAKACYJNE RADY

  • Wysłuchanie wiersza „Wakacyjna przygoda”

  • Rozmowa na temat wysłuchanego utworu

  • Słuchanie piosenki „Niech żyją wakacje”

  • Zabawa ruchowa przy muzyce „zbieramy muszelki „

  • Zabawa plastyczna „wakacyjne marzenia”- malowanie na folii spożywczej

  • Rozmowa na temat bezpieczeństwa nad morzem i w górach

  • Przedstawienie niebezpiecznych przedmiotów w domu oraz rozmowa dlaczego te przedmioty stanowią dla nas niebezpieczeństwo

ŚRODA: LATO W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM

  • Zgaduj zgadula- zagadki o owocach i warzywach

  • Zabawa dydaktyczna – jak nazywa się ten owoc?

  • Zabawa ruchowa – zrywamy czereśnie (reagowanie na tempo muzyki: muzyka szybka – dzieci idą w podskokach do ogródka, muzyka powolna – zrywają czereśnie)

  • Zabawa dydaktyczno- ruchowa „znajdź swoją parę” (każde dziecko dostaje sylwetę owocu lub warzywa na patyku, gdy gra muzyka – dzieci biegają, gdy muzyka przestaje grać – każde dziecko szuka kolegi z takim samym obrazkiem)

  • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym

  • Zabawa matematyczna „warzywa dziadka” – przeliczanie warzyw i owoców rosnących w ogrodzie dziadka, podskakiwanie, wytupywanie tyle razy, ile jest główek kapusty, rzodkiewek, itp.

CZWARTEK: LETNIE ZABAWY RUCHOWE

  • Bezpieczne wakacje- bajka edukacyjna

  • Ćwiczenia poranne

  • Zabawa relaksująca- Spacer

  • Ćwiczenie oparte na relacji koleżeńskiej „rowerek” (Dzieci w parach kładą się na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi w kolanach. Następnie stopy opierają o stopy partnera i razem wykonują nogami tzw. „rowerek” (ruchy koliste))

  • Wysłuchanie opowiadania „Przygoda na ulicy”

  • Rozmowa na temat opowiadania


PIĄTEK: SPOTKANIE Z POLICJĄ, STRAŻĄ LUB RATOWNIKIEM

  • Rozwiązywanie zagadek „kim jest policjant, strażak i ratownik”

  • Poznanie specyfiki zawodów

  • Poznanie numerów alarmowych

  • „uratuj misia”- nauka udzielania pierwszej pomocy

  • Zabawa plastyczna „wóz specjalistyczny”